Na przełomie czerwca i lipca 2007 roku uczestniczyłyśmy w projekcie „Czytanie dziedzictwa kultury”, którego głównym celem było rozwijanie kompetencji w zakresie przygotowywania zajęć edukacyjnych dotyczących wiedzy o tradycjach i kulturze regionu z wykorzystaniem technik cyfrowych. Projekt był w 100% współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa.
Projekt „Czytanie dziedzictwa kultury” wpisuje się w program ŚRODKI ŚWIATA Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”. ŚRODEK ŚWIATA to według organizatorów kursu „centralny punkt mapy, ziemia pod moimi stopami, z którą związane są różne historie, miejsca i ludzie. Mam dla nich szacunek i umiem o nich opowiedzieć innym. ŚRODEK ŚWIATA to punkt odniesienia, który uczy mnie rozumieć i szanować inne historie, inne miejsca i innych ludzi. ŚRODEK ŚWIATA to coś, dzięki czemu inni szanują i rozumieją mnie.”
Odczytywanie dziedzictwa kultury wymaga znajomości różnych sposobów jego zapisu. Nośnikami dziedzictwa może być przestrzeń, architektura, muzyka, sztuka, pamięć, tekst, umiejętności, zwyczaje... Każda z tych dziedzin wymaga pewnego obycia i wiedzy specjalistycznej, którą warto mieć, aby móc w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa. Jednak najważniejszym elementem dziedzictwa kultury jesteśmy my – jako jego świadomi i aktywni uczestnicy.
Podczas kursu poznałyśmy nie tylko sposoby czytania dziedzictwa kultury, ale również zwróciłyśmy uwagę na potrzebę kształtowania u młodego człowieka odpowiedzialności za dziedzictwo kultury wynikającej z roli, jaką może odegrać w procesie jego odczytywania i przekazu.
Program szkolenia obejmował 4 bloki tematyczne:
Dziedzictwo kultury
Czytanie dziedzictwa kultury
Warsztaty z dokumentem
Techniki animacji kulturalnej
Osoby zainteresowane tematem projektu zachęcamy do
odwiedzenia strony internetowej Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”.
Można tam znaleźć nie tylko ciekawe informacje na temat historii i kultury
naszego regionu, ale także materiały potrzebne w pracy nauczycieli,
m. in. scenariusze lekcji, audycje radiowe, historię mówioną, stare
fotografie, ikonografię, wirtualną bibliotekę, itd. Odsyłamy na
stronę
www.tnn.pl
Prezentujemy także nasze scenariusze, które stworzyłyśmy w ramach projektu. Zainteresowanych odsyłamy pod następujące adresy:
http://tnn.pl/pamiejs.php?kat=1306&f_2artykuly_dzialyPage=3&ida=289
http://tnn.pl/pamiejs.php?kat=1306&f_2artykuly_dzialyPage=3&ida=290
Opracowanie: Jolanta Markuszewska, Iwona Karabela
autor ©2004 rap