PUBLIKACJE BIBLIOTEKAREK
Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii
TEMAT: Potrafię powiedzieć NIE.
CELE:
Ćwiczenie umiejętności asertywnego odmawiania
Poznanie różnych sposobów odmawiania
Uświadomienie sobie, że są sytuacje, w których warto umieć odmawiać
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą
FORMY: indywidualna i grupowa
METODY: pogadanka, miniwykład, psychodrama, zajęcia plastyczne
POMOCE: kartki, pisaki, kredki, arkusze papieru
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I.
Powitanie. Rundka „Co najbardziej lubię robić: tańczyć, śpiewać, malować?”
Zabawa „Cebula”. Uczestnicy dobierają się parami – jedna osoba zmienia coś w swojej minie, pozie, druga odgaduje. Potem zmiana ról.
Miniwykład na temat umiejętności bycia sobą w każdej sytuacji, bez względu na oczekiwania lub naciski otoczenia. Należy jednocześnie zwrócić uwagę na poszanowanie drugiej osoby i zachowanie względem niej należnego szacunku, tak by wyrażając swoje uczucia nie lekceważyć innych. Wyjaśnienie terminu asertywność.
II.
Opowiadanie przez prowadzącego bajki „Ogród żółwi”.
Rozmowa kierowana:
- Co sądzicie o postępowaniu skowronka, który przyjął propozycję żółwi?
- Jak sądzicie, czy żółwie naprawdę kochały skowronka?
- Do czego możemy porównać skrzydła skowronka?
- Jacy „przyjaciele” lub jakie „pokusy” mogą spowodować utratę waszych skrzydeł?
III.
Powiedz „NIE”. Grupa staje w kręgu. Kolejno każdy występuje i odpowiada zgodnie ze swoim temperamentem „NIE” na zadawane pytania, np.: Czy chcesz dostawać jeszcze więcej zadań domowych? Czy chcesz wakacje spędzić w domu?, itp. Następnie analizujemy, które „NIE” zabrzmiało szczególnie zdecydowanie. Zwracamy uwagę, że należy mówić „NIE” jasno, wyraźnie, zdecydowanie, z jednoznaczną mimiką i postawą ciała.
Miniwykład na temat skutecznego odmawiania. Należy nauczyć odmawiać się w taki sposób, by nie tracić na zawsze kolegów, czy koleżanek. Odmawiać tak, by „robić swoje” nie kłócąc się niepotrzebnie i nikogo nie obrażając.
Miniscenki do odegrania przez dzieci. Nie wolno używać siły.
- Adam i Darek wracają ze szkoły. Spotykają starszego kolegę Wojtka, który chce ich poczęstować piwem. Spróbuj odmówić w sposób asertywny.
- Miesiąc temu pożyczyłeś książkę koledze, który miał ją zwrócić po tygodniu. Upomnij się w sposób asertywny.
Krótkie omówienie scenek.
Wykonanie na dużych arkuszach kolorowych plansz Sposoby odmawiania.
IV.
Relaks przy muzyce.
Rundka- siedząc w kole dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami i wrażeniami po zajęciach. Co było szczególnie ciekawe?
Pożegnanie „Iskierką”.
Literatura do wykorzystania na zajęciach:
Bruno Ferrero, Nowe historie – katecheza w opowiadaniach. Wydanie Salezjańskie, Warszawa 1994, s.155.
ODMAWIANIA MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ
POWIEDZ PO PROSTU „NIE” – mówiąc NIE bądź stanowczy, ale uprzejmy, krótkie NIE pozwoli ci nie wdawać się w zbędne dyskusje. Czasem trzeba będzie powtórzyć kilka razy…
ODEJDŹ. Kiedy nic innego nie da się zrobić, najlepiej po prostu odejść. Nie musisz się z niczego tłumaczyć. Idź w swoją stronę z podniesioną głową.
PODSUŃ LEPSZY POMYSŁ. Czasami udaje się zastąpić zły pomysł własnym, mądrzejszym. Postaraj się zachęcić koleżanki czy kolegów do porzucenia głupiego projektu i zrobienia tego, co proponujesz.
RATUJ SIĘ DOWCIPEM. Kiedy ktoś próbuje namówić cię do zrobienia czegoś, co jest głupie albo złe, możesz spróbować propozycję tę obrócić w żart. Poczucie humoru uczyni tę sytuację lżejszą i łatwiejszą.
Opracowała: Jolanta Markuszewska
autor © 2004 rap