PASOWANIE NA CZYTELNIKA 2008/2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIBLIOTEKA 

Scenariusz imprezy

„Teatrzyk z zagadkami” oraz pasowanie na czytelników biblioteki szkolnej

Cele:

Metody:

Formy pracy:

Środki dydaktyczne:

Przebieg zajęć

1. Uroczyste powitanie uczniów oraz gości

2. Występ

Krasnal I:

Posłuchajcie drogie dzieci, czas Wam tutaj szybko zleci …

W bibliotece Was witamy do zwiedzania zapraszamy!

N – l:

Czy wiecie gdzie się znajdujemy…

Dziś spotykamy się w bardzo ważnym celu. Zostaniecie pasowani na czytelników biblioteki szkolnej i odtąd będziecie już mogli wypożyczać książki, ale … zanim to nastąpi posłuchajcie krótkiego przedstawienia  przygotowanego, specjalnie dla Was przez koleżanki z Koła Młodych Miłośników Książki.

Czerwony Kapturek: (wychodzi zza regałów i kłania się)

Dzień dobry, dzieci, witam Was!

Już na teatrzyk przyszedł czas,

więc nie zwlekajmy ani chwili,

usiądźcie wygodnie moi mili.

Za chwilę wbiega zziajany Kot w butach:

Czerwony Kapturek:

Kocie w Butach, gdzie ty byłeś?

Znowu dzisiaj się spóźniłeś!!!

Kot:

Oj! Spóźniłem się dlatego, że spotkałem Pytalskiego,

który mnie o wszystko pytał,

jakby nigdy nic nie czytał.

Czerwony Kapturek:

Zaraz kocie! 

Opowiedz o tym Pytalskim, bo dzieci chciałby go poznać.

Kot:

Posłuchajcie!

Na ulicy Trybunalskiej mieszka sobie Staś Pytalski,

co, gdy tylko się obudzi ,pytaniami dręczy ludzi.

Lecz tych pytań ,mogę przysiąc,

jest gdzieś z pięćset albo tysiąc!!!

Kto odpowie, kto pomoże?

Krasnal II

Książka, książka  wszystko może!

Przecież - żeby przestać pytać,

trzeba dużo książek czytać,

czytać baśnie i bajeczki

opowieści z biblioteczki.

Dlatego książka ,,od rana ma same kłopoty

taka jest zapracowana tyle ma roboty!”

Krasnal I

Przy tym dziwy opowiada, ciągle gada... gada...gada...

Kot:

To – jak ta Pleciuga, co pod płotem stała i gadała i gadała.

Krasnal I

Jaka Pleciuga?

Opowiedz, kocie! Gdzie ja spotkałeś?

Kot:

Spotkałem ją w książce  Hanny Januszewskiej.

Chcecie wiedzieć, kto to taki? Posłuchajcie!

Wyszedł Maciej na szarugę

i napotkał w mgle Pleciugę.

Pleciuga pod płotem stała

i gadała... i gadała...

Więc tak Maciej jej powiada:

Tnie szaruga i deszcz pada,

Lepiej chodź do chaty gadać.

Zajmiesz się nam dzieciakami,

wieczór uśpisz je bajkami.

Posłuchała i została.

Wnet zaczęła bajki splatać,

o czarach, o wróżkach

i chatach na kurzych nóżkach.

Krasnal I

To tak samo jak książki.

One też przenoszą nas w zaczarowany świat

baśni i opowieści.

N - l:

Czy wiecie o tym, że aby zostać czytelnikiem trzeba znać litery i cyfry?

Czy dzieci już je znają?

Proszę do pierwszego zadania dwie osoby, a za chwilę Krasnal powie Wam co należy zrobić.

Krasnal II

Trzeba ułożyć kartoniki od najmniejszej liczby

do największej a następnie odwrócić je i odczytać hasło:

BI  BLIO  TE  KA

N - l:

1. Co to jest biblioteka?

2.Po co tu przychodzimy?

3.Różnice między biblioteką a księgarnią.

W bibliotece prosimy o przestrzeganie zasad regulaminu wypożyczalni oraz MCI które wiszą na tablicy informacyjnej.

 Powiedzieć parę słów o regulaminie.

N - l:

Dzieci czy wiecie jak wygląda książka z naszej biblioteki?

(Nauczyciel mówi o karcie i numerze książki, pieczęci biblioteki i kodzie kreskowym).

Czerwony Kapturek:

Patrzcie, patrzcie, oto idzie nasza królowa!

(wchodzi książka, trochę poplamiona  i potargana)

Czy możesz, książko przedstawić się dzieciom?

Książka:

Jestem książka, mądra księga.  Każdy chętnie po mnie sięga,

Wszyscy często pożyczają, lecz w jakim stanie oddają?!

Dzieci niszczą mnie, targają, plamią, gubią, zaginają…

Mam już dość tej strasznej męki!!!

Czerwony Kapturek:

Myślę książko, że nasi nowi czytelnicy będą bardzo dbali o Ciebie

i na pewno spełnią Twoje życzenia.

Książka:

Posłuchajcie uważnie o co Was proszę.

-Nie pisz i nie rysuj tuszem na mych kartkach

bowiem wkrótce będę prawie nic nie warta.

Nie zaginaj rogów, używaj zakładki,

na półce mnie stawiaj, dbaj o me okładki.

Nie czytaj gdy jadasz nie brudź mnie rękami,

to ci będę służyć całymi latami.

N - l:

Czy zapamiętaliście wszystkie prośby książki?

A może ktoś zechce je powtórzyć?

Dzieci powtarzają…

Następnie wybierają losowo kilka próśb z pudełka i głośno odczytują.

A teraz wspólnie z Krasnalami nauczymy Was krótkiego wierszyka

o poszanowaniu  książek.

Najpierw posłuchajcie jego treści:

Szanuj książki z biblioteki

czy lato czy zima.

Dwa tygodnie każdą książkę

w domu możesz trzymać.

(Dzieci powtarzają za krasnalami wierszyk, a później chętne osoby recytują same.)

Krasnal II

A teraz moje dziadki będą następne zagadki:

Zaraz sprawdzimy czy znacie bohaterów niektórych bajek.

Krasnale rozkładają kartoniki z zagadkami:

(dzieci wybierają karteczki z zagadkami a Krasnale odczytują treści zagadek)

 

Kto listy chciał pisać                              Łatwo mnie poznacie,

drobnym maczkiem                               gdy wspomnicie bajkę,

i po to kupił raz                                      chodziłem tam w butach

maczku paczkę?                                     i paliłem fajkę!

 

Jakie imiona mają                                  W jakiej bajce spotkasz

braciszek i siostrzyczka,                         dziadka z długą brodą.

którzy w lesie ujrzeli                               chałupinkę starą

chatkę z pierniczka?                                i sieci nad wodą?

 

Chociaż to dziewczynka                          Chociaż kłopoty z

ma roboty wiele,                                       wilkiem miała.

a na pięknym balu,                                    Wyszła z opresji

gubi pantofelek?                                        zdrowa i cała.

 

Czerwony Kapturek:

Książko, jak Ci się wydaje, czy dzieci zasłużyły na to, aby je przyjąć w poczet czytelników naszej biblioteki.

Książka:

Cieszę się, że tak pięknie odpowiadaliście na wszystkie Pytania, a w nagrodę Wam daję książki do wypożyczania.

N - I

Proszę teraz dzieci o uwagę Krasnal pokaże Wam, jak należy wypożyczać książki.

Krasnal I ( wychodzi i pokazuje jak należy wypożyczać)

Potem dzieci podejdą do regału i samodzielnie wybiorą książkę a następnie wypożyczą ( przy wypożyczaniu otrzymują zakładki).

Po wypożyczeniu książek przez wszystkie dzieci Krasnal mówi:

Krasnal:

Proszę wszystkich o powstanie odbędzie się pasowanie.

( wręcza książce zakładkę)

Książka:

Podnieście w górę dwa palce prawej ręki i powtarzajcie za mną słowa:

My uczniowie pierwszej klasy, uroczyście przyrzekamy, że będziemy książki kochać, krzywdy zrobić im nie damy. Przyrzekamy.

Książka podchodzi do każdego ucznia, lekko uderza w ramię zakładką i mówi:

Pasuję Cię na przyjaciela książki.

(po pasowaniu)

Krasnale razem:

Dziś żegnamy się już z Wami

Jutro znowu zapraszamy.

Wszyscy aktorzy:

Zawsze chętnie Was widzimy w bibliotece wciąż siedzimy.

N – I:

Chciałam Wam serdecznie pogratulować. Jesteście czytelnikami biblioteki szkolnej. Doskonale poradziliście sobie z zagadkami i innymi zadaniami. Umiecie już wypożyczać książki. Na pamiątkę naszego spotkania przygotowałam dla Waszej klasy dyplom.

(odczytać i dać wychowawcy)

 

Opracowała Jolanta Waśko na podstawie „Biblioteki w Szkole”.

 

 

autor © 2004 rap