PASOWANIE NA CZYTELNIKA 2008/2009
Scenariusz imprezy
„Teatrzyk z zagadkami” oraz pasowanie na czytelników biblioteki szkolnej
Cele:
Metody:
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
Przebieg zajęć
1. Uroczyste powitanie uczniów oraz gości
2. Występ
Krasnal I:
Posłuchajcie drogie dzieci, czas Wam tutaj szybko zleci …
W bibliotece Was witamy do zwiedzania zapraszamy!
N – l:
Czy wiecie gdzie się znajdujemy…
Dziś spotykamy się w bardzo ważnym celu. Zostaniecie pasowani na czytelników biblioteki szkolnej i odtąd będziecie już mogli wypożyczać książki, ale … zanim to nastąpi posłuchajcie krótkiego przedstawienia przygotowanego, specjalnie dla Was przez koleżanki z Koła Młodych Miłośników Książki.
Czerwony Kapturek: (wychodzi zza regałów i kłania się)
Dzień dobry, dzieci, witam Was!
Już na teatrzyk przyszedł czas,
więc nie zwlekajmy ani chwili,
usiądźcie wygodnie moi mili.
Za chwilę wbiega zziajany Kot w butach:
Czerwony Kapturek:
Kocie w Butach, gdzie ty byłeś?
Znowu dzisiaj się spóźniłeś!!!
Kot:
Oj! Spóźniłem się dlatego, że spotkałem Pytalskiego,
który mnie o wszystko pytał,
jakby nigdy nic nie czytał.
Czerwony Kapturek:
Zaraz kocie!
Opowiedz o tym Pytalskim, bo dzieci chciałby go poznać.
Kot:
Posłuchajcie!
Na ulicy Trybunalskiej mieszka sobie Staś Pytalski,
co, gdy tylko się obudzi ,pytaniami dręczy ludzi.
Lecz tych pytań ,mogę przysiąc,
jest gdzieś z pięćset albo tysiąc!!!
Kto odpowie, kto pomoże?
Krasnal II
Książka, książka wszystko może!
Przecież - żeby przestać pytać,
trzeba dużo książek czytać,
czytać baśnie i bajeczki
opowieści z biblioteczki.
Dlatego książka ,,od rana ma same kłopoty
taka jest zapracowana tyle ma roboty!”
Krasnal I
Przy tym dziwy opowiada, ciągle gada... gada...gada...
Kot:
To – jak ta Pleciuga, co pod płotem stała i gadała i gadała.
Krasnal I
Jaka Pleciuga?
Opowiedz, kocie! Gdzie ja spotkałeś?
Kot:
Spotkałem ją w książce Hanny Januszewskiej.
Chcecie wiedzieć, kto to taki? Posłuchajcie!
Wyszedł Maciej na szarugę
i napotkał w mgle Pleciugę.
Pleciuga pod płotem stała
i gadała... i gadała...
Więc tak Maciej jej powiada:
Tnie szaruga i deszcz pada,
Lepiej chodź do chaty gadać.
Zajmiesz się nam dzieciakami,
wieczór uśpisz je bajkami.
Posłuchała i została.
Wnet zaczęła bajki splatać,
o czarach, o wróżkach
i chatach na kurzych nóżkach.
Krasnal I
To tak samo jak książki.
One też przenoszą nas w zaczarowany świat
baśni i opowieści.
N - l:
Czy wiecie o tym, że aby zostać czytelnikiem trzeba znać litery i cyfry?
Czy dzieci już je znają?
Proszę do pierwszego zadania dwie osoby, a za chwilę Krasnal powie Wam co należy zrobić.
Krasnal II
Trzeba ułożyć kartoniki od najmniejszej liczby
do największej a następnie odwrócić je i odczytać hasło:
BI BLIO TE KA
N - l:
1. Co to jest biblioteka?
2.Po co tu przychodzimy?
3.Różnice między biblioteką a księgarnią.
W bibliotece prosimy o przestrzeganie zasad regulaminu wypożyczalni oraz MCI które wiszą na tablicy informacyjnej.
Powiedzieć parę słów o regulaminie.
N - l:
Dzieci czy wiecie jak wygląda książka z naszej biblioteki?
(Nauczyciel mówi o karcie i numerze książki, pieczęci biblioteki i kodzie kreskowym).
Czerwony Kapturek:
Patrzcie, patrzcie, oto idzie nasza królowa!
(wchodzi książka, trochę poplamiona i potargana)
Czy możesz, książko przedstawić się dzieciom?
Książka:
Jestem książka, mądra księga. Każdy chętnie po mnie sięga,
Wszyscy często pożyczają, lecz w jakim stanie oddają?!
Dzieci niszczą mnie, targają, plamią, gubią, zaginają…
Mam już dość tej strasznej męki!!!
Czerwony Kapturek:
Myślę książko, że nasi nowi czytelnicy będą bardzo dbali o Ciebie
i na pewno spełnią Twoje życzenia.
Książka:
Posłuchajcie uważnie o co Was proszę.
-Nie pisz i nie rysuj tuszem na mych kartkach
bowiem wkrótce będę prawie nic nie warta.
Nie zaginaj rogów, używaj zakładki,
na półce mnie stawiaj, dbaj o me okładki.
Nie czytaj gdy jadasz nie brudź mnie rękami,
to ci będę służyć całymi latami.
N - l:
Czy zapamiętaliście wszystkie prośby książki?
A może ktoś zechce je powtórzyć?
Dzieci powtarzają…
Następnie wybierają losowo kilka próśb z pudełka i głośno odczytują.
A teraz wspólnie z Krasnalami nauczymy Was krótkiego wierszyka
o poszanowaniu książek.
Najpierw posłuchajcie jego treści:
Szanuj książki z biblioteki
czy lato czy zima.
Dwa tygodnie każdą książkę
w domu możesz trzymać.
(Dzieci powtarzają za krasnalami wierszyk, a później chętne osoby recytują same.)
Krasnal II
A teraz moje dziadki będą następne zagadki:
Zaraz sprawdzimy czy znacie bohaterów niektórych bajek.
Krasnale rozkładają kartoniki z zagadkami:
(dzieci wybierają karteczki z zagadkami a Krasnale odczytują treści zagadek)
Kto listy chciał pisać Łatwo mnie poznacie,
drobnym maczkiem gdy wspomnicie bajkę,
i po to kupił raz chodziłem tam w butach
maczku paczkę? i paliłem fajkę!
Jakie imiona mają W jakiej bajce spotkasz
braciszek i siostrzyczka, dziadka z długą brodą.
którzy w lesie ujrzeli chałupinkę starą
chatkę z pierniczka? i sieci nad wodą?
Chociaż to dziewczynka Chociaż kłopoty z
ma roboty wiele, wilkiem miała.
a na pięknym balu, Wyszła z opresji
gubi pantofelek? zdrowa i cała.
Czerwony Kapturek:
Książko, jak Ci się wydaje, czy dzieci zasłużyły na to, aby je przyjąć w poczet czytelników naszej biblioteki.
Książka:
Cieszę się, że tak pięknie odpowiadaliście na wszystkie Pytania, a w nagrodę Wam daję książki do wypożyczania.
N - I
Proszę teraz dzieci o uwagę Krasnal pokaże Wam, jak należy wypożyczać książki.
Krasnal I ( wychodzi i pokazuje jak należy wypożyczać)
Potem dzieci podejdą do regału i samodzielnie wybiorą książkę a następnie wypożyczą ( przy wypożyczaniu otrzymują zakładki).
Po wypożyczeniu książek przez wszystkie dzieci Krasnal mówi:
Krasnal:
Proszę wszystkich o powstanie odbędzie się pasowanie.
( wręcza książce zakładkę)
Książka:
Podnieście w górę dwa palce prawej ręki i powtarzajcie za mną słowa:
My uczniowie pierwszej klasy, uroczyście przyrzekamy, że będziemy książki kochać, krzywdy zrobić im nie damy. Przyrzekamy.
Książka podchodzi do każdego ucznia, lekko uderza w ramię zakładką i mówi:
Pasuję Cię na przyjaciela książki.
(po pasowaniu)
Krasnale razem:
Dziś żegnamy się już z Wami
Jutro znowu zapraszamy.
Wszyscy aktorzy:
Zawsze chętnie Was widzimy w bibliotece wciąż siedzimy.
N – I:
Chciałam Wam serdecznie pogratulować. Jesteście czytelnikami biblioteki szkolnej. Doskonale poradziliście sobie z zagadkami i innymi zadaniami. Umiecie już wypożyczać książki. Na pamiątkę naszego spotkania przygotowałam dla Waszej klasy dyplom.
(odczytać i dać wychowawcy)
Opracowała Jolanta Waśko na podstawie „Biblioteki w Szkole”.
autor © 2004 rap