Konkurs Ortograficzny „Mistrz Ortografii”
„Człowiek ze swoją mową zrośnięty jest ciaśniej niż drzewo z ziemią”Jerzy Liebert
W bieżącym roku szkolnym już po raz siódmy zorganizowałyśmy Konkurs Ortograficzny „Mistrz Ortografii” pod honorowym patronatem Burmistrza Poniatowej. Zaprosiłyśmy do współpracy i udziału nauczycieli i uczniów ze wszystkich szkół podstawowych naszej gminy. Konkurs przebiegał dwuetapowo, na etapie szkolnym i gminnym.
Była to atrakcyjna i nielekcyjna forma podsumowująca całoroczną pracę dzieci nad opanowaniem reguł ortograficznych i poprawnej pisowni. Ortografia jest arcytrudną dyscypliną nauki. Starałyśmy się ją uprzyjemnić, uczynić ważną.
Nadrzędnym celem konkursu było rozwijanie zainteresowań językiem polskim jako składnikiem dziedzictwa kulturowego oraz zachęcanie do pogłębiania swoich umiejętności posługiwania się pisemną odmianą naszego języka. Chciałyśmy, aby uczniowie mogli doskonalić umiejętności stosowania reguł ortograficznych i interpunkcyjnych, uświadomić im, że znajomość zasad poprawnej pisowni i interpunkcji jest rzeczą konieczną, zdiagnozować poziom dzieci z naszej szkoły pod względem umiejętności korzystania z zasad ortograficznych i interpunkcyjnych, ustalić, na jakie elementy należy zwrócić uwagę w toku nauczania ortografii.
Uczniowie wykazali się dobrą znajomością zasad ortograficznych oraz umiejętnością praktycznego ich wykorzystania. Warto zaznaczyć, iż każdy uczestnik etapu gminnego otrzyma nagrodę. Dzięki temu przedsięwzięciu dzieci mogły pogłębić i sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności ortograficzne, miały okazję współzawodniczyć ze swoimi rówieśnikami z innych szkół naszej gminy, miały okazję odnieść sukces, który motywował ich do dalszej pracy nad doskonaleniem swych umiejętności.Z badań wynika, że sprawność ortograficzna uczniów zależy w bardzo dużym stopniu od pamięci wzrokowej i czytelnictwa, od logicznego myślenia i uwagi, od płci (uczennice z reguły piszą poprawniej), od znajomości zasad ortograficznych i gramatyki, od uświadamiania sobie znaczenia ortografii i staranności pisma (im bardziej staranne i kształtne pismo, tym lepsza ortografia). Dobre oceny z języka polskiego na ogół idą w parze z poprawną pisownią.
Wyniki badań wskazują na potrzebę uczenia ortografii różnymi metodami. Konkursy ortograficzne należą do tych ciekawszych i bardziej atrakcyjnych dla uczniów. Od lat obserwujemy niesłabnące zainteresowanie wśród dzieci naszym konkursem. Trzeba podkreślić, że w konkursie wystartowało najwięcej uczniów z klas szóstych (większość z nich już po raz trzeci) i to oni właśnie osiągnęli najlepsze wyniki.
Jako nauczyciele uczący języka polskiego doskonale zdajemy sobie sprawę, że droga do opanowania umiejętności poprawnego pisania jest niezwykle długa i żmudna. Nasze wieloletnie doświadczenia w zmaganiach z ortografią potwierdziły, że warto sięgnąć po niekonwencjonalne metody, by wzbudzić wśród uczniów zainteresowanie poprawnością języka pisanego i sprawić, by przestała ona wreszcie być "piętą achillesową" większości naszego społeczeństwa.
Wyniki Gminnego Konkursu Ortograficznego „Mistrz Ortografii” 2009
Tytuł Mistrz Ortografii zdobyli:
Klasy VI
1. Karolina Czuba
2. Michał Brzeziński
3. Dagmara Piwowarczyk
4. Agnieszka Szarpak
5. Katarzyna Basiakowska
6. Iga Gorzym
7. Barbara Papierz
Klasy V
1. Kinga Godek
2. Radosław Król
Klasy IV
1. Patrycja Kozieł
Wyróżnienie otrzymali:
Klasy VI
1. Matylda Głowacka
2. Paulina Łubkowska
3. Milena Matraszek
4. Aleksandra Chwaszczewska
5. Ewelina Godek
6. Sylwia Magiełda
7. Dominika Mędrek
8. Rafał Dacka
9. Rafał Mastalerz
10. Daniel Pyśniak
11. Michał Kochan
12. Ola Adamczyk
13. Martyna Woś
14. Ewelina Iskra
15. Oliwia Rola
16. Paweł Orzeł
Klasy V
1. Aleksandra Krasa
2. Paulina Chabucka
3. Kesja Piątek
4. Aleksandra Wiechnik
5. Natalia Kot
Klasy IV
1. Sylwia Marczyńska
Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów
Jolanta Markuszewska i Iwona Karabela
autor © 2004 rap