Jak zapobiegać niepowodzeniom szkolnym?
Najogólniej możemy wyodrębnić dwie grupy czynników:
Wewnętrzne - związane z rozwojem fizycznym i psychicznym dziecka, z jego indywidualnymi cechami.
Zewnętrzne - na które składają się warunki życia dziecka, oddziaływanie otoczenia, także opieka i praca wychowawcza, jaką zapewniają i dom, i szkoła.
Część I
Aby dziecko odnosiło w szkole sukcesy należy zatem:
1. Systematycznie dbać o zdrowie dziecka, troszczyć się o właściwie odżywianie i racjonalny tryb życia.
2. Pozostawać w stałym kontakcie z lekarzem, przeprowadzać badania kontrolne.
3. Nie zaniedbywać troski o zdrowie także wówczas, gdy dziecko staje się nastolatkiem i sprawia wrażenie rozwiniętego fizycznie ponad wszystkie normy.
4. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek wad czy zaburzeń przeprowadzać wskazane badania specjalistyczne.
Warunkiem powodzenia szkolnego jest harmonijny rozwój psychomotoryczny. Powodzenie w nauce zależy od uzdolnień dziecka, od poziomu jego rozwoju umysłowego. Badania wskazują na to, że u wielu dzieci rozwój intelektualny jest prawidłowy, a jednak mają one niepowodzenia szkolne. Niepowodzenia wypływają z tego, że rozwój ów ma charakter nieharmonijny. Ogólnie jest prawidłowy, jednak nie we wszystkich sferach przebiega równomiernie, np. są dzieci, których rozwój fizyczny jest prawidłowy lub nawet przyspieszony, a rozwój umysłowy - opóźniony lub na odwrót. Nierówność może też dotyczyć samego rozwoju umysłowego. Takie fragmentaryczne opóźnienia nazywamy deficytami rozwojowymi. Obejmują następujące dziedziny:
- rozwój spostrzegania wzrokowego,
- rozwój spostrzegania słuchowego,
- rozwój motoryczny ( ruchowy), a zwłaszcza manualny.
Część II
Związek zainteresowań dziecka z nauką szkolną ma charakter wielostronny. Z jednej strony - pod wpływem nauki budzą się u dzieci i młodzieży nowe zainteresowania lub też rozwijają się i utrwalają zainteresowania już istniejące. Pamiętajmy, że zainteresowania powinny się rozwijać, a sprzyjać temu powinna odpowiednia atmosfera w domu.
Na rozwój zainteresować mają wpływ następujące czynniki:
- rodzina
- szkoła
- grupa rówieśnicza.
Może jednak stać się tak, że zainteresowania mają ujemny wpływ na sukcesy dziecka w szkole. Zwłaszcza wtedy, kiedy:
Dziecko ma zbyt dużo zainteresowań, (niekiedy na skutek ambicji rodziców). Realizacja ich zajmuje dziecku wiele godzin i zbyt silnie absorbuje je.
Bywa, że dziecko ma tylko jedno zainteresowanie, lecz jest ono tak silne, że stanowi przeszkodę w nauce szkolnej. I rodzice powinni to pierwsi spostrzec i odpowiednio zadziałać. Dziecko musi mieć świadomość, że nauka szkolna jest najważniejsza.
Rodzice zatem powinni umieć ukierunkować zainteresowania i dbać o to, aby pomagały dzieciom w nauce, a nie szkodziły.
Dziecko, w którego domu panuje atmosfera przykra, konfliktowa, pełna napięcia, któremu rodzice nie potrafią zapewnić poczucia bezpieczeństwa, ma duże trudności w osiąganiu sukcesów w nauce. Właściwie głównie, dlatego, że nie jest w stanie skupić swojej uwagi na lekcjach, a cała jego energia jest skierowana na przeżycia związane z sytuacją w domu.
Atmosferę tę zaburzają:
konflikty między rodzicami
alkoholizm
atmosfera pełna nerwowości, ciągłego pośpiechu, chaosu czy nieporządku.
Dziecko na pewno lepiej się czuje w rodzinie, w której panuje spokój, ono samo czuje się w domu potrzebne i kochane, jest traktowane życzliwie, poważnie i konsekwentnie.
Dla dziecka trzeba mieć czas, umieć je wysłuchać, zaspokoić jego psychiczne potrzeby, a szczególnie potrzebę miłości.
Nad rozkładem zajęć młodszego dziecka powinna czuwać rodzina. Wówczas samo dziecko, gdy będzie starsze, ma już wytworzone odpowiednie nawyki i obowiązki. Ów rozkład jest, oczywiście uzależniony od indywidualnych cech dziecka.
Przede wszystkim należy pamiętać, że:
dziecko należy od samego początku przyzwyczajać do systematyczności, do wywiązywania się z nałożonych obowiązków, lecz dbajmy też, aby dobrze wypoczęło w niedzielę czy święta;
warunkiem wydajnej pracy umysłowej i osiągania dobrych wyników w nauce jest odpowiednia ilość wypoczynku, zwłaszcza snu nocnego;
ważny jest odpoczynek w ciągu dnia, zwłaszcza po powrocie do szkoły;
dziecko powinno odpoczywać w formie czynnej;
powinno pomagać w domu (w sprzątaniu, gotowaniu, robieniu zakupów, opiekowaniu się młodszym rodzeństwem);
nie należy dziecka przyzwyczajać do długiego oglądania telewizji;
pozwólmy dziecku utrzymywać kontakt z rówieśnikami;
nie należy zapominać o prawidłowym odżywianiu (regularnym oraz właściwym pod względem jakościowym);
Pamiętajmy, że to my jako rodzice jesteśmy współodpowiedzialni za odnoszone przez nasze dzieci sukcesy w szkole. Musimy, zatem się troszczyć o zapewnienie dziecku odpowiednich do tego warunków. Wymaga to od nas niemałego wysiłku, ale przysparza też wiele radości. Nasza praca na pewno zaowocuje powodzeniem w życiu szkolnym dziecka, ale także w jego w przyszłości, w jego samodzielnym, dojrzałym życiu.
Ważnym zadaniem rodziców jest również podejmowanie działań zmierzających do rozwoju samodzielności przyszłego ucznia. Przywykłe do nieustannego wyręczania dziecko, gdy znajdzie się w szkole, nie jest skłonne do podejmowania wysiłków dla spełnienia obowiązków, jakie stawia przed nim nauka. Rodzice, nie wymagając od dziecka samodzielności, nie rozwijają jego uzdolnień. Dlatego równie ważnym zadaniem jest kształtowanie u dziecka poczucia obowiązku i odpowiedzialności za własne postępowanie, przyuczenie do pracy poprzez wdrażanie do samodzielności. Kształtowanie pożądanych cech u dziecka wymaga spokoju, cierpliwości, ale też stanowczości i konsekwencji. Od dziecka wymaga się dobrych postępów w nauce i nienagannego zachowania. Błędem jest pobudzanie dziecka do nauki straszeniem lub karą. Żeby nie zniechęcić dziecka, rodzice winni wykazać dużo taktu, chwalić dzieci za podejmowane starania i poprawę ocen. Pochwała i radość rodziców to źródła chęci do dalszej pracy. Zainteresowanie rodziców nauką szkolną, akceptowanie i współdzielenie radości z choćby najmniejszych osiągnięć, troska i współdziałanie zachęcają do większego wysiłku.
Tak, więc bądźmy mądrymi rodzicami i opiekunami swoich pociech. Świadomie kontrolujmy i rozwijajmy ich wiedzę i zainteresowania. Bacznie obserwujmy ich postępy, cieszmy się z nimi i mądrze pomagajmy przezwyciężać problemy, nie wyręczając ich w działaniu.
Dbając o właściwy stosunek dziecka do nauki pamiętajmy o kilku istotnych wskazówkach:
Bibliografia:
J. Konopnicki, Powodzenia i niepowodzenia szkolne, Warszawa 1966.
Cz. Kupisiewicz, Niepowodzenia dydaktyczne, Warszawa 1965.
H. Spionek, Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, Warszawa 1970.
I. Fechner – Sędziaka, E. Lachowska – Żarska, Nauczyciele rodzicom, Spotkania z rodzicami prowadzone metodą warsztatową, Toruń 2002.
Opracowanie Iwona Karabela
autor © 2010 rap