MISTRZ ORTOGRAFII 2012    

  XI EDYCJA GMINNEGO KONKURSU ORTOGRAFICZNEGO

Po raz 11 uczniowie szkół podstawowych naszej gminy dnia 8 maja 2012 roku stawili się w progach Szkoły Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Poniatowej, by wziąć udział w Gminnym Konkursie Ortograficznym. Najlepsi z najlepszych wyłonieni w etapach szkolnych mieli tym razem sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności teoretycznie oraz praktyczne w jakże trudnej dziedzinie języka polskiego, jaką dla wielu jest nauka o zasadach pisowni i interpunkcji. Zarówno dyktando, jak i część testowa były znacznie trudniejsze niż w etapie pierwszym, wszak chodziło o zdobycie zaszczytnego tytułu Mistrz Ortografii.

W zmaganiach ortograficznych bój toczyło 41 uczniów ze szkół podstawowych z Kraczewic, Kowali, Dąbrowy Wronowskiej, Niezabitowa, Poniatowej Kolonii oraz oczywiście z naszej rodzimej placówki.

A oto wyniki: w klasach IV tytuł Mistrz Ortografii zdobyli:

1.    Aleksandra Bożym IV C (n-l Pani Jolanta Markuszewska)

2.    Wioleta Sosik IV D (n-l Pani Dorota Herda)

3.    Natalia Gazda IV D (n-l Pani Dorota Herda)

4.    Michał Jeziorski IV D (n-l Pani Dorota Herda)

5.    Natalia Peterwas SP – Niezabitów (n-l Pani Monika Konarska)

6.    Paulina Materek SP – Dąbrowa Wronowska (n-l Pani Wanda Czuryło)

Wyróżnienia:

1.    Natalia Tomczyk IV B (n-l Pani Dorota Herda)

2.    Kinga Pyśniak SP – Kowala (n-l Pani Justyna Piątek)

W klasach V tytuł Mistrz Ortografii zdobyli:

1.    Adrianna Cięszczyk SP – Kraczewice (n-l Pani Jadwiga Rosińska)

2.    Kaja Iwaniuk (n-l Pani Iwona Karabela)

3.    Inga Gołębiowska (n-l Pani Iwona Karabela)

4.    Wioleta Szarpak SP –Kowala (n-l Pani Justyna Piątek)

Wyróżnienia:

1.    Agnieszka Iwan (n-l Pani Jolanta Markuszewska)

W klasach VI tytuł Mistrz Ortografii zdobyli:

1.    Marta Pik (n-l Pani Jolanta Markuszewska)

2.    Ciemior Oliwia (n-l Pani Maria Bielecka)

Wyróżnienie:

1.    Aleksandra Król SP –Niezabitów (n-l Pani Monika Konarska)

Jako nauczyciele uczący języka polskiego doskonale zdajemy sobie sprawę, że droga do opanowania nawyku ortograficznego jest niezwykle długa i żmudna, a jedynym sukcesem jest długotrwała, systematyczna, planowa i świadoma praca z dziećmi. Aby wykształcić czujność ortograficzną, potrzebne są ćwiczenia utrwalające, koniecznie urozmaicone, nie pozwalające na bezmyślne i mechaniczne uzupełnianie. Stąd konieczność poszukiwania atrakcyjnych, coraz bardziej efektywnych i ekonomicznych metod nauczania ortografii – jedną z takich skutecznych metod są konkursy ortograficzne. W naszej szkole dwuetapowy Konkurs Ortograficzny „Mistrz Ortografii” stał się już wieloletnią tradycją, w której tworzenie zaangażowały się nauczycielki  z całej naszej gminy, a uzyskanie przez uczniów tytułu Mistrz Ortografii wciąż wielkim sukcesem i nagrodą za swoje umiejętności ortograficzne  i ciężką pracę.

Wyniki badań wskazują na potrzebę uczenia ortografii różnymi metodami. Konkursy ortograficzne należą do tych ciekawszych. Od lat obserwujemy niesłabnące zainteresowanie uczniów udziałem w naszym konkursie. Uczniowie zaczynają od klasy IV i kontynuują potem przez następne lata udział w ortograficznych potyczkach.

Nasze wieloletnie doświadczenia w zmaganiach z ortografią potwierdziły, że warto sięgnąć po niekonwencjonalne metody, by wzbudzić wśród uczniów zainteresowanie poprawnością języka pisanego i sprawić, by przestała być ona wreszcie „piętą achillesową” znacznej części naszego społeczeństwa.

„...najlepszą z możliwych definicji języka martwego jest następująca: taki język rozpoznajemy po tym, że nie wolno nam w nim robić błędów”.

Rozwijając i reasumując myśl Josepha Vendryesa, musimy sobie uzmysłowić, że ludzką rzeczą jest popełniać błędy, ale trzeba mieć świadomość nieustającej pracy nad sobą, by czynić to jak najrzadziej. Nasz język ojczysty jest żywy, ciągle się zmienia, ewoluuje, a co za tym idzie, zmiany dokonują się w obrębie (zakresie) jego zasad ortograficznych czy norm gramatycznych. Uczniom może zdarzać się popełniać usterki ortograficzne, ważne jest, abyśmy swoją pracą wypracowali w nich nawyk wzmożonej samokontroli towarzyszącej codziennej pracy uczniowskiej, aby przy każdej pracy pisemnej sięgali po słownik ortograficzny, a w ich rodzicach wzbudzili chęć i motywację do pracy z dzieckiem w domu zarówno poprzez zabawę, ale  i tradycyjnymi sposobami.

Wszystkim zwycięzcom życzymy dalszych sukcesów ortograficznych!

Dorota Herda

 

 

autor © 2012 rap

 

STRONA GŁÓWNADRUKI-REKRUTACJA

PLAN LEKCJI

RZECZNIK PRAW UCZNIA

KONKURSYKÓŁKASPORT

REDAGUJĄ UCZNIOWIESAMORZĄDPREZENTACJEKOMIKSYQUIZY

MATERIAŁY DO LEKCJIRELIGIAINFORMATYKAPRZYWÓDZTWOŚWIETLICA

WSPIERAMY

REALIZOWANE PROJEKTYCZWARTKI Z BAJKĄZIELONA SZKOŁAMAŁA ROMAROZWINĄĆ SKRZYDŁAFRSE COMENIUSPIERWSZAKI

KONTAKTHISTORIA ABSOLWENCIPATRONPRACOWNICYLINKI

DOKUMENTACJA SZKOŁYSTATUTWYCHOWANIEPROFILAKTYKAOCENIANIE

REDAGUJĄ NAUCZYCIELEARTYKUŁYSCENARIUSZEFOTOGRAFIEINTEGRACJAMONTESSORIBIBLIOTEKAHARCERSTWO

SOCRATES-COMENIUSMY SCHOOL IS COOL