SCENARIUSZ KATECHEZY pt. „JEZUS UCZY NAS MODLITWY”
KONSPEKT KATECHEZY PRZEPROWADZONEJ W KLASIE V E
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO W PONIATOWEJ, W DNIU 8.V.2006 r.
PRZEZ KATECHETKĘ ANNĘ ŚWIST
Temat: Jezus uczy nas modlitwy.
Cele:
§ Ukazanie w jaki sposób modlił się Jezus,
§ Zachęta do naśladowania Go w codziennym życiu.
Przewidywane osiągnięcia – katechizowany:
Metody: rozmowa kierowana, praca w grupach, analiza tekstu, puzzle; słowne, modlitwa spontaniczna, pisanie modlitwy, rachunek sumienia, praca z podręcznikiem.
Środki dydaktyczne: Pismo św., puzzle logiczne, muzyka refleksyjna, teksty Ewangelii: Łk 11,2; Łk 11,3-4; Mt 11,25; Mt 27,46; flamastry, kolorowe kartki z różnymi słowami np. Ojcze, proszę, przepraszam, dziękuję, za nim, przebacz mi, wysławiam Cię, tekst „luk”, tekst KKK2656
Formy pracy:
§ indywidualna,
§ zbiorowa,
§ grupowa.
PRZEBIEG KATECHEZY
1. Wstęp:
Ø Módlmy się o zdrowie dla naszych najbliższych. Ciebie prosimy.
Ø Módlmy się o to, by w naszych rodzinach panowała miłość i zgoda. Ciebie prosimy.
Ø Módlmy się o to, by w naszych domach nigdy nie zabrakło chleba. Ciebie prosimy.
§ Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
Wprowadzenie do tematu:
§ Opowiadanie B. Ferrero „Wszystkie możliwości” z podręcznika ucznia (s.169)
Analiza tekstu:
ü Jakie działania syna obserwował ojciec?
ü O co zapytał ojciec?
ü Jaką wskazówkę ojciec dał synowi?
Pan Bóg, podobnie jak ojciec z opowiadania, troszczy się o swoje dzieci, cieszy się, gdy może z nim rozmawiać i gotów jest spełnić ich prośby.
2. Rozwinięcie:
Na dzisiejszej katechezie będziemy się zastanawiać;
Skąd czerpać wzory, jak się modlić?
Praca w grupach metodą puzzli słownych:
Grupy otrzymują koperty z puzzlami i mają ułożyć z nich tekst. Po jakimś czasie nauczyciel kładzie przy grupach kartki z tekstami, lecz odwrócone, by nie było widać tekstu. Gdy grupa uzna, że ułożyła fragment Ewangelii, odwraca kartkę i sprawdza poprawność zdania. Gdyby okazało się, że tekst jest ułożony nieprawidłowo, uczniowie poprawiają puzzle według wzoru. Następnie poszukują odpowiedzi na postawione pytanie.
Grupa I – Łk 11,2 – Jakiej modlitwy uczy nas Chrystus?
A on rzekł do nich: „Kiedy będziecie się modlić, mówcie: Ojcze, niech się święci Twoje imię; Niech przyjdzie Twoje Królestwo!”.
Puzzle (słowa wpisane na małe kartki, puzzle są wymieszane):
A on rzekł do nich:; się modlić; mówcie:; Ojcze,; Twoje imię; Niech przyjdzie; Twoje Królestwo.; „Kiedy będziecie; niech się święci;
Grupa II – Łk 11, 3-4 – Jakiej modlitwy uczy nas Chrystus?
Naszego chleba powszedniego dawaj nam na każdy dzień i przebacz nam na każdy dzień i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto przeciw nam zawini; i nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie.
Puzzle: dawaj nam; na każdy dzień; i przebacz nam; bo i my; kto przeciw; nam zawini; i nie dopuść; byśmy ulegli pokusie”; Naszego chleba powszedniego; przebaczamy każdemu,; nasze grzechy,;
Grupa III – Mt 11,25 – Jak modli się Jezus?
W owym czasie Jezus przemówił tymi słowami: Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom.
Puzzle: Jezus; przemówił tymi słowami; Wysławiam Cię,; te rzeczy; przed mądrymi i roztropnymi,; a objawiłeś; je prostaczkom.; W owym czasie; że zakryłeś; Ojcze; Panie nieba i ziemi,;
Grupa IV – Mt 27,46 – Jak modli się Jezus?
Około godziny dziewiątej Jezus zawołał donośnym głosem: „Eli, Eli lema sabachtani?”, to znaczy: Boże mój, Boże mój, czemuś Mnie opuścił?
Puzzle: Jezus; zawołał; donośnym głosem:; Boże mój,; Boże mój,; Mnie opuścił?; Około godziny dziewiątej; to znaczy:; czemuś; „Eli, Eli lema sabachtani?”;
Liderzy grup odczytują ułożone fragmenty Ewangelii i odpowiadają na postawione pytanie.
Podsumowanie katechezy:
Przykład modlitwy Jezusa oraz Jego postawa winny rozbudzić w nas pragnienie i potrzebę przebywania na rozmowie z Bogiem. Nasza modlitwa powinna być przepełniona bezgranicznym zaufaniem i oddaniem się kochającemu Ojcu.
Rachunek sumienia ( na tle refleksyjnej melodii ):
ü Kto uczył Ciebie, jak rozmawiać z Bogiem?
ü Jakiej pierwszej modlitwy nauczyli Cię rodzice?
ü Dlaczego Jezus modlił się?
ü Kiedy się modlił?
ü Dlaczego człowiek potrzebuje modlitwy?
3. Zakończenie:
Zachęcam Was, byście z Panem Bogiem rozmawiali na różne sposoby. A teraz chciałabym, abyście korzystając z kartek na których wypisane są różne słowa, wybrali sobie jedną i ułożyli swoją modlitwę.
Modlitwa na zakończenie: chętni uczniowie odczytują swoje modlitwy.
Powtórzenie zdobytych wiadomości: ( tekst luk )
Pan Jezus uczy nas rozmawiać z Bogiem na różne sposoby. Jego modlitwy przepełnione były: …………… (prośbą), ……………… (przebaczeniem) i ………………………. (uwielbieniem) Ojca. Przykład modlitwy Jezusa, Jego postawa winny wzbudzać w nas …………………… (pragnienie) i ………………………(potrzebę) rozmowy z Bogiem.
Zapis do zeszytu:
Temat: Jezus uczy nas modlitwy.
„Modlitwa jest żywym związkiem dzieci Bożych z nieskończenie dobrym Ojcem z Jego Synem, Jezusem Chrystusem i z Duchem Świętym.” ( KKK 2565 )
Dzieci wpisują też jako notatkę ułożoną przez siebie modlitwą podczas katechezy.
Praca domowa do wyboru:
1. Wykonaj ilustrację przedstawiającą twoją rodzinę trwającą w modlitwie.
2. Jakiej rady udzieliłbyś swojemu koledze mającemu trudności w modlitwie?
Pożegnanie z uczniami.
Opracowała Anna Świst