Co kryje komputer? Co to jest Internet?
Informatyka
to dziedzina nauki zajmująca się przetwarzaniem informacji przy udziale
komputera.
Bit (b)
najmniejsza niepodzielna jednostka informacji w informatyce; przyjmuje wartość 0 lub 1
Bajt (B)
porcja informacji złożona z 8 bitów; jeden bajt może przybierać
wartości od 0 do 255 lub -128 do +128; w przybliżeniu można przyjąć, że
jednemu bajtowi odpowiada jeden znak testu np: litera
Kilobajt (KB)
jednostka informacji równa 1024 bajtom (B)
Megabajt (MB)
jednostka informacji równa 1024 kilobajtom (KB)
Gigabajt (GB)
jednostka informacji równa 1024 megabajtom (MB)
Terabajt (TB)
jednostka informacji równa 1024 megabajtom (GB)
Procesor
główny element komputera, pobierający z pamięci operacyjnej instrukcje
(rozkazy).
Mikroprocesor
procesor będący układem scalonym dużego stopnia scalenia.
Wyróżnia się procesory 8- i 16-bitowe oraz 32-, 64- i 128-bitowe,
wykorzystywane obecnie w komputerach i superkomputerach, jak i
oprogramowania interfejsów.
Pamięć stała
(ROM)
pamięć, której zawartość w czasie normalnej pracy komputera może być tylko
odczytywana. Oznaczana od ang. skrótem (read only memory)→
pamięć tylko do odczytu.
Pamięć operacyjna
(RAM)
pamięć komputera, w której zapisany jest wykonywany program oraz jego
dane; procesor pobiera z niej realizowane rozkazy i ich argumenty, a
także zapisuje wyniki. Jest niezbędna do pracy komputera. Oznacza się ją
najczęściej skrótem RAM pamięć o dostępie swobodnym, której jest
podstawowym rodzajem. Są zawsze mikroprocesorami; najważniejszymi
parametrami p. jest liczba obsługiwanych rozkazów, częstotliwość
taktowania, długość słowa danych (najczęściej 8, 16, 32, 64 lub 128 bitów)
i czas trwania cyklu (wykonania jednego najprostszego rozkazu). Oznaczana
od ang. skrótem (random access memory)→
pamięć o dostępie swobodnym.
Pamięć wirtualna
pamięć komputera traktowana jak pamięć operacyjna, lecz zapisywana
najczęściej na dyskach twardych. Użycie pamięci wirtualnej umożliwia
wykorzystanie większej ilości pamięci operacyjnej niż fizycznie
zainstalowano w komputerze. Jest to konieczne w nowoczesnych
systemach operacyjnych z graficznym interfejsem użytkownika. Ze
względu na wolniejszy dostęp do pamięci dyskowej działa jednak wolniej od
pamięci rzeczywistej (realizowanej fizycznie na układach scalonych).
Dysk twardy
dysk magnetyczny o dużej pojemności, w hermetycznej obudowie, najczęściej
niewymienny, złożony najczęściej z wielu talerzy dyskowych, wirujących na
1 osi.
Monitor
urządzenie peryferyjne większości komputerów, przedstawiające informacje
na ekranie kineskopu, wielobarwnym lub monochromatycznym (jednobarwnym). W komputerach przenośnych stosuje się wyświetlacze ciekłokrystaliczne lub
plazmowe zamiast monitora ekranowego.
Mysz
urządzenie peryferyjne służące do komunikacji użytkownika z komputerem,
mające postać pudełka z przyciskami (i ewentualnie rolkami). Może być
przyłączane za pomocą kabla do złącza w komputerze (RS-232 lub PS/2) lub
bezprzewodowe. Przesuwanie powoduje ruch kulki śledzonej przez czujniki
wewnątrz urządzenia.
Kopia zapasowa
kopia danych wykonana na wypadek awarii systemu komputerowego. Regularne
wykonywanie kopia zapasowa jest warunkiem bezpieczeństwa całego systemu.
Do tworzenia kopia zapasowa używa się programów, które są w stanie
automatycznie wykonywać kopię całości lub części danych zapisanych w
komputerze na nośniku o dużej pojemności.
Karta
podzespół komputera w postaci płytki drukowanej, podłączany za pomocą
standardowych Interfejs (złącze), styk (sprzęg) łączący 2 elementy systemu
komputerowego, zarówno, gdy dotyczy to sprzętu. Istnieją rozmaite rodzaje
kart, m.in. graficzne, muzyczne i sieciowe.
Serwer
komputer obsługujący żądania klienta. Istnieją m.in. serwery plików
(udostępniają pliki w sieci komputerowej), wydruku (umożliwiają wydruk na
drukarce sieciowej), (baz danych (udostępniają je w sieci), WWW
(dostarczają strony).
Sieć komputerowa
struktura łącząca systemy komputerowe i urządzenia peryferyjne,
które wymieniają dane niezbędne do wykonywania konkretnych funkcji sieci.
Podstawowymi rodzajami sieć komputerowych są sieci lokalne, oraz
sieci rozległe. Sieci komputerowe są hierarchiczne (zawierają
serwery i klientów) albo równorzędne (tj. wszystkie komputery mogą
spełniać identyczne zadania). Sieci komputerowe scentralizowane mają
wyróżniony węzeł centralny, który steruje wszystkimi operacjami i usługami
sieci; rozproszone są rodzajem sieci zdecentralizowanych. Sieci
komputerowe łączące kilka różnych sieci nazywa się złożonymi (względnie
intersieciami).
HARDWARE
określenie sprzętu komputerowego.
SOFTWARE
określenie oprogramowania.
MS-DOS
prosty system operacyjny dla komputerów PC z procesorami 8 i 16-bitowymi
(Intel 80x86), produkcji firmy Microsoft. Powstał jako udoskonalenie
systemu CP/M. Mimo wprowadzenia wielu innowacji nigdy nie zapewniał
możliwości równoległej pracy wielu programów. Obsługiwany był przede
wszystkim z użyciem tekstowego interfejsu użytkownika z wiersza
poleceń, w którym należało wpisywać nazwy poleceń i ich parametry. Został
wyparty przez system Windows.
Windows
system operacyjny firmy Microsoft, powstały początkowo jako graficzna
nakładka na tekstowy system MS-DOS. Obecnie 32-bitowy, wielozadaniowy, w
niektórych wersjach wielodostępny (obsługujący wielu użytkowników
jednocześnie). Najpopularniejszy system operacyjny komputerów PC. Ma
standardowy interfejs.
Unix
system operacyjny, wielodostępny (obsługujący wielu użytkowników) i
wielozadaniowy (wykonujący wiele zadań jednocześnie), opracowany przez
Dennisa M. Ritchiego i Kena Thompsona w 1969 w firmie AT&T; 1972–74 kod
systemu został w całości napisany ponownie w języku C, dzięki czemu
możliwe stało się użytkowanie go na różnych komputerach. Od 1976 Unix był
rozprowadzany bezpłatnie w ośrodkach akademickich. W 1979 na uniwersytecie
Berkeley opracowano wersję Unix BSD, której spadkobiercami jest wiele
dzisiejszych systemów (np. FreeBSD).
Drukarka
urządzenie do tworzenia wydruków na papierze lub podobnym materiale (np.
folii). Rozróżnia się drukarki igłowe (drukujące z użyciem głowicy
wyposażonej w 8, 9 lub 24 elektromagnetyczne igły uderzające w taśmę
barwiącą), drukarki atramentowe (drukujące z użyciem głowicy złożonej z
tysięcy dysz atramentu) i drukarki laserowe (laser pobudza
światłoczuły bęben, którego powierzchnię dotyka papier. Do papieru —
wskutek przyciągania elektrostatycznego — przywiera toner, utrwalany
później w wysokiej temperaturze).
Internet
[ang. international net] to największa sieć komputerowa na świecie,
złożona z mniejszych sieci. Łączy komputery na wszystkich kontynentach,
pozwala na wymianę informacji i usług, umożliwia dostęp do ogromnego i
stale rosnącego zasobu informacji całego świata.
Komercyjne wykorzystywanie sieci zaczęło się w 1982. Intensywny rozwój
nastąpił w końcu lat 80. Wraz z upowszechnieniem się komputerów
osobistych. Internet stworzył nową sytuację w globalnym systemie
komunikowania, gł. dzięki połączeniu technologii informatycznych z
telekomunikacyjnymi. Zrewolucjonizował funkcjonowanie komputerów oraz
innych środków masowego przekazu. Istotą tej rewolucji jest nie tylko
zmaksymalizowanie szybkości przekazywanej informacji, ale przede wszystkim
zniesienie tradycyjnego podziału na nadawców i odbiorców w procesie
komunikowania. Każdy użytkownik Internetu może być jednocześnie nadawcą i
odbiorcą. Każdy może być uczestnikiem dowolnej listy dyskusyjnej obecnej w
sieci i każdy może otworzyć własną stronę w Internecie. Tworzą się różne,
mniej lub bardziej wyspecjalizowane grupy użytkowników sieci, istnieją też
różne sposoby jej użytkowania. Internet bywa narzędziem wzbogacania
specjalistycznej wiedzy (kontakt między naukowcami z wybranych dziedzin),
integruje grupy hobbystów, łączy ludzi o podobnych zapatrywaniach
politycznych i światopoglądowych. Ale przede wszystkim zniesienie
tradycyjnego podziału na nadawców i odbiorców w procesie komunikowania
(przekazywania informacji). Każdy użytkownik Internetu może być
jednocześnie nadawcą i odbiorcą. Każdy może być uczestnikiem dowolnej
listy dyskusyjnej obecnej w sieci i każdy może otworzyć własną stronę w
Internecie. Tworzą się różne, mniej lub bardziej wyspecjalizowane grupy
użytkowników sieci, istnieją też różne sposoby jej użytkowania. Internet
bywa narzędziem wzbogacania specjalistycznej wiedzy (kontakt między
naukowcami z wybranych dziedzin), integruje grupy hobbystów, łączy ludzi o
podobnych zapatrywaniach politycznych i światopoglądowych. Pojawił się
zwyczaj „żeglowania” polegający na swobodnym przerzucaniu różnych stron
sieci bardziej dla rozrywki niż dla zdobycia informacji. Wśród
użytkowników dopisujących się do poszczególnych grup dyskusyjnych wyłonił
się specyficzny język, operujący skrótami, ikonami, dynamizujący kontakt
poprzez dowcip na podobnej zasadzie, jak dzieje się to w bezpośredniej
rozmowie. Rozwój Internetu przyniósł też pojawienie się specyficznych
subkultur komputerowych hackerów (włamywaczy do zamkniętych systemów
komputerowych, teoretycznie dla czystej satysfakcji pokonania
zabezpieczeń), niebezpieczny zwyczaj wprowadzania wirusów komputerowych,
czy wreszcie fenomen tzw. Cyberpunktu — skrajnie anarchistycznego
traktowania sieci, co przejawia się m.in. we wprowadzaniu informacji
będących quasihappeningową prowokacją. Wiele stacji telewizyjnych czy
redakcji gazet otwiera własne strony w Internecie, zamieszczając tam nie
tylko materiały autoprezentacyjne, lecz wprowadzając także obszerną ofertę
informacyjną, która nie mieści się w ramówkach programów czy na szpaltach
druku. Demokratyczny charakter Internetu ma wielu zwolenników, którzy
uważają, że nadaje on nową, mimo wszystko pożądaną jakość demokracji i
pozwala obywatelom pełniej korzystać z ich praw, zaś na politykach wymusza
liczenie się z opinią publiczną.
Specjaliści w dziedzinie komunikowania sygnalizują, że Internet ma też wady — przede wszystkim jest to niebezpieczeństwo braku selekcji w odbiorze informacji. Dla nieprofesjonalisty, który chciałby się czegoś dowiedzieć z nowego dla siebie obszaru wiedzy, istotną trudność sprawia odpowiedź na pytanie, jakie treści są ważne. Zarzuca się, że Internet w stopniu o wiele większym niż bardziej tradycyjne środki przekazu potęguje efekt szumu informacyjnego, że na stronach Internetu znajduje się więcej „śmieci” niż treści przydatnych.
Źródło: Encyklopedia szkolna. Wydanie 4 2004 r.,
Szkolna encyklopedia naukowa. Wydanie 3 2002 r.
Opracował Michał Rodzik i Damian Kucharczyk
autor © 2004 rap