

  
Projekt współfinansowany ze środków Unii
Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kliknij zdjęcie, aby powiększyć widok.
W
bieżącym roku szkolnym nasza placówka przystąpiła do projektu
edukacyjnego „Rozwinąć skrzydła”, którego celem jest podwyższenie
jakości świadczonych usług edukacyjnych, podniesienie motywacji dzieci
do nauki i rozbudzenie ich zainteresowania wiedzą. Jest on
współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach
projektu uczniowie z naszej szkoły w dniu 27 października
mieli możliwość wzięcia udziału w edukacyjnej wycieczce do Lublina.
Lublin to jedno z najstarszych miast w Polsce.
Lubelskie Stare Miasto robi niesłychane wrażenie na dzieciach i
dorosłych – przepiękne kamienice, niesamowity Plac po Farze,
majestatyczne kościoły i podziemia, które
(podobno) kryją niejedną tajemnicę. Budowle sakralne tego obszaru
prezentują okresy stylowe od
gotyku
do
baroku.
Inną atrakcją turystyczną są
Lubelskie Podziemia.
To około 300-metrowa trasa turystyczna biegnąca pod Starym Miastem i
stanowiąca ciąg szesnasto- i siedemnastowiecznych piwnic prowadzących od
lochów Trybunału Koronnego przez Rynek, aż do Placu po Farze. W salach
na całej długości prezentowane są makiety obrazujące fazy rozwoju
Lublina – od czasów plemiennych do ok. 1670 r.

Cała
trasa jest swego rodzaju podróżą przez historię miasta. Opowieścią o
momentach chwały i splendoru, np. sławnych
lubelskich jarmarkach, czy też zawarciu Unii Lubelskiej, jak i
tragicznych wydarzeniach: pożary, epidemie, najazdy.
Przejście
przez lochy jest zanurzeniem się w otchłań prawie 1000-letniej historii
Lublina. Dużą atrakcją jest też ruchomy teatrzyk przedstawiający wielki
pożar Lublina z 1719 roku i cud Drzewa Krzyża Świętego. Dzięki odrobinie
techniki zwiedzający mogą znaleźć się przez chwilę w w samym środku
tego tragicznego wydarzenia.
Dzieci
odwiedziły również
Archikatedrę pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty.
Jest
ona jednym z pierwszych barokowych budynków
wzniesionych poza Włochami. Wielkie
zainteresowanie wśród zwiedzających wzbudziła
zakrystia akustyczna, w której
wykorzystano efekt świadomego doboru kształtu krzywizny
sklepienia, gdzie głosy odbijające się z jednego naroża trafiają do
drugiego.
Obecnie
w zakrystii akustycznej eksponowane są zachowane
skarby katedry. Przed II wojną był to drugi, po
Częstochowie, skarbiec gromadzący późnogotyckie dalmatyki, barokowe
ornaty, lichtarze, monstrancje itd.
Jednak
najwięcej emocji wywołały Pokazy z Fizyki zorganizowane przez
Instytut Fizyki UMCS oraz Oddział Lubelski Polskiego Towarzystwa
Fizycznego. Ich ideą jest popularyzacja fizyki i pomoc w jej nauczaniu
poprzez prezentację tematycznie dobranych, ciekawych a nieraz wręcz
fascynujących eksperymentów. Pokazywane są zarówno doświadczenia trudne
lub wręcz niemożliwe do wykonania w warunkach
szkolnych, jak i takie, które przy pomocy najprostszych środków można
powtórzyć w domu. Dużo ekscytacji wśród
oglądających wywołały pokazy, w których naukowcy zaprezentowali m.in.
powstawanie wyładowań elektrycznych, czyli piorunów, sposób działania
silników odrzutowych, zasadę poruszania się poduszkowca i wiele, wiele
innych ciekawostek fizycznych.

W jasny i
atrakcyjny sposób, poprzez zabawę dzieci poznawały prawa fizyki.
Aktywnie uczestniczyły w doświadczeniach,
asystując naukowcom.
Tego typu
lekcje w terenie zawsze dostarczają wielu wrażeń i na długo pozostają w
pamięci uczniów.

Opracowały: Jolanta Markuszewska i Dorota Herda
|