|
Na czym polega SYSTEM MARII MONTESSORI? Galeria |
||||||||||||||||||||||||||||||
System Marii Montessori to
jeden z najlepszych przykładów zindywidualizowanego kształcenia. Jest to uczenie skoncentrowane na uczniu, a nie na nauczycielu. W myśl zasady: „pomóż mi samemu to zrobić” uczniowie
samodzielnie zdobywają doświadczenie i wiedze poprzez
wykorzystanie materiałów rozwojowych,
eksperymentowanie i próby. Dzieci mają
możliwość podejmowania różnych decyzji dotyczących uczenia się
i ponoszą odpowiedzialność za to, co robią. Nauczyciel Rolą
nauczyciela jest przede wszystkim: ð
tworzenie stymulującego
do działania środowiska, w którym proces uczenia może się odbywać, ð
rozwijanie
indywidualnych zdolności uczniów i samodzielności w dochodzeniu do
wiedzy, ð wspieranie dziecka wtedy, kiedy jest to konieczne. Nauczyciele pracujący w oddziałach Montessori w naszej szkole, oprócz typowego wyższego wykształcenia pedagogicznego, mają również ukończone dwuletnie uniwersyteckie podyplomowe studia pedagogiki Marii Montessori. Są aktywnymi członkami Polskiego Stowarzyszenia Montessori, w ramach którego uczestniczą w szeregu szkoleń i studyjnych wizyt w analogicznych placówkach.
Rola
pomocy rozwojowych Pomoce dydaktyczne zostały opracowane przez Marię Montessori w zakresie języka, matematyki i edukacji kosmicznej obejmującej geografię, historię, biologie i astronomię.
Są tak skonstruowane, że w atrakcyjny i
przystępny sposób wprowadzają dziecko w świat wiedzy, pozwalając
zdobywać określone umiejętności. Uzyskane w trakcie pracy doświadczenia
umożliwiają dziecku szybkie przechodzenie od myślenia konkretnego
do abstrakcyjnego.
Materiały
umieszczone w klasach znajdują się na dostępnych dla każdego półkach
i zawsze są do jego dyspozycji.
Jedynym licencjonowanym producentem pomocy jest fabryka Nienhuis
w
Holandii. Nasza szkoła otrzymała je od Międzynarodowego Centrum
Edukacji w Nijmegen i Hogeschool Gelderland w
Arnhem za pośrednictwem Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w
Lublinie, który pełni duchową i merytoryczną opiekę nad oddziałami
w Poniatowej. Dyrektor naszej szkoły w ramach posiadanych środków
stale wzbogaca wyposażenie klas. Wiele pomocy wykonują także
nauczyciele i rodzice. Rozkład dnia
W czasie pracy dowolnej dziecko samo wybiera przedmiot pracy, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, umiejętnościami i zainteresowaniami.
Reguły obowiązujące dziecko podczas pracy
wolnej: F
nie przeszkadzaj innym
w pracy F
nie mów głośno,
wystarczy szept F
doprowadź każdą pracę
do końca F
bądź rzetelny w
samokontroli F
nie przeszkadzaj, kiedy
nauczyciel objaśnia coś innemu dziecku F
staraj się pomagać
innym w pracy każdą
pomoc odstawiaj na swoje miejsce Głównymi
celami zajęć zintegrowanych jest: ü
omówienie, wyjaśnienie
i powtórzenie węzłowych tematów wynikających
z podstaw programowych dla danej grupy wiekowej ü
systematyzowanie
wiedzy i umiejętności zdobywanych na lekcjach i w trakcie pracy
dowolnej
W trakcie przerwy śniadaniowej
dzieci samodzielnie przygotowują posiłki
i gorące napoje. Podczas przerwy rekreacyjnej odbywają się zajęcia
ruchowe, zazwyczaj na wolnym powietrzu. Współpraca
z rodzicami ·
comiesięczne
spotkania z rodzicami ·
wspólne
organizowanie uroczystości oraz imprez szkolnych i klasowych ·
współuczestniczenie
w życiu szkoły poprzez działalność Rady Rodziców możliwość
obserwacji oraz pracy z dziećmi podczas pracy dowolnej Organizacja oddziałów Każda
klasa Montessori liczy nie więcej niż 21 dzieci wymieszanych
wiekowo: II
poziom ð
6 -, 7 -, 8 – latki III
poziom ð
9 -, 10 -, 11 – latki. Edukacja
na I poziomie odbywa się w Przedszkolu nr 4 w Poniatowej. Zasada
wymieszanej wiekowo grupy ma duże znaczenie w rozwoju intelektualnym
i społecznym
dziecka. Dzieci młodsze znajdują oparcie i potrzebną pomoc nie
tylko w nauczycielu, ale także w starszych kolegach. Starsi uczą się
odpowiedzialności i opiekuńczości. Każda klasa ma swojego nauczyciela – wychowawcę, ponadto na zajęcia już od pierwszego roku nauki przychodzą specjaliści z wybranych przedmiotów. Dzieci uczą się języka angielskiego i mają zajęcia na krytej pływalni. Mogą również korzystać ze świetlicy i stołówki szkolnej. opracowanie Iwona Kucharek
|
autor © 2004 rap