Program profilaktyczny dla uczniów klas 0 -III, IV-VI 2008/09 cele, zadania, formy realizacji, odpowiedzialni, ewaluacja

 

 

 

 

wstecz

A) PROGRAM PROFILAKTYCZNY KL. 0 – III

CEL

SZCZEGÓŁOWY

ZADANIA

FORMA REALIZACJI, METODA

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

EWALUACJA

Rozwijanie zachowań asertywnych

Zadania dla uczniów

1. Działanie ukierunkowujące dojrzewanie struktury „Ja”

a/ poznanie siebie nawzajem

b/ kształtowanie pozytywnej samooceny u dzieci

c/ uczenie komunikowania swoich potrzeb oraz  porozumiewania się z otoczeniem

spotkania i pogadanki, praca w grupach,  zabawy i gry

wychowawcy, nauczyciele języków, katecheci

sprawdzenie asertywności w grach i zabawach, konkursy klasowe i międzyklasowe, zajęcia terenowe, wycieczki

Zadania dla rodziców

1. Aktywne uczestnictwo w prelekcjach  na temat eliminacji stresu, lęku i upokorzenia dzieci

2. Rozmowy indywidualna z wychowawcą  w celu  ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

spotkania  i pogadanki, rozmowy indywidualne

rodzice, wychowawcy,  pedagog

 

 

analiza frekwencji na zebraniach,

obserwacja zachowania dziecka w szkole

 

Zadania dla nauczycieli

1. Warsztaty: „Jak radzić sobie z dziećmi nadpobudliwymi” –  w ramach Rady Pedagogicznej

2. Warsztaty na temat: „Jak przeciwdziałać zachowaniom agresywnym

udział w  warsztatach

dyrekcja, pedagog

ankieta wśród nauczycieli  temat: „Co mi to dało, jak to wykorzystam”

Złagodzenie zachowań agresywnych w sytuacjach trudnych i stresowych

Zadania dla uczniów

1. Aktywny udział w rozmowach na temat: „ Jak sobie radzić w sytuacjach trudnych i stresowych?”

2. Udział w cyklu zajęć o tematyce profilaktycznej

    (np. wg programu „Spójrz inaczej” lub programów 

   autorskich nauczycieli)

3. Zawarcie kontraktu z nauczycielem dotyczącym reakcji na sytuacje trudne i stresowe „Wzorowy uczeń”

dyskusja klasowa, psychodramy, rysunki, rozmowy kierowane, metody aktywizujące

 

wychowankowie, nauczyciele uczący, wychowawcy, katecheci

 

analiza opracowanych kontraktów, wyniki konkursu

Zadania dla rodziców

1. Udział w cyklu pogadanek na temat sytuacji trudnych i stresowych w rodzinie i w szkole

2. Współpraca z wychowawcą – zawarcie kontraktu (np. w sytuacjach kryzysowych wizyta wychowawcza w domu ucznia)

rozmowy indywidualne pogadanki

rodzice, nauczyciele, wychowawcy

frekwencja na spotkaniach, analiza ocen z zachowania

 

Zadania dla nauczycieli:

1. Przeprowadzenie zajęć opartych na programie profilaktycznym

2. Wizyta wychowawcza w domu  ucznia (w razie potrzeby).

3. Kierowanie rodziców i uczniów na indywidualne spotkania z  pedagogiem szkolnym

4. Skontaktowanie rodziców z placówką opiekuńczo-

 wychowawczą np. Świetlicą Profilaktyczno-

Wychowawczą w Poniatowej

5. Działania Zespołów Wychowawczych poszczególnych klas

- reagowanie na  przemoc

- bieżące rozwiązanie sytuacji wychowawczych

- analiza zachowań uczniów i wypracowanych środków zaradczych

rozmowy, dyskusje pogadanki, prezentacja opracowanych materiałów, organizacja wystaw; biblioteka, czytelnia, korytarz szkolny, programy autorskie, zajęcia otwarte, wizyta w domu ucznia, rozmowy profilaktyczne, wniosek do Świetlicy Profilaktyczno -Wychowawczej w  Poniatowej, spotkania zespołów wychowawczych

nauczyciele, wychowawcy, katecheci,  nauczyciele języków obcych, dyrekcja szkoły, pedagog, przewodniczący Zespołów Wychowawczych, kierownik Świetlicy Profilaktyczno - Wychowawczej

analiza zachowań uczniów i wypracowanych środków zaradczych, przeprowadzenie badań ankietowych, analiza, wnioski, notatka u pedagoga szkolnego i w dzienniku, programy, scenariusze zajęć, udział dzieci w zajęciach świetlicowych

 

 

 

Propagowanie zdrowego stylu życia

Zadania dla uczniów

1. Udział w spotkaniu z policjantem „Bezpieczeństwo na drodze”.

2. Nazywanie i rozróżnianie roślin i grzybów jadalnych i niejadalnych - Jesienne grzybobranie – wycieczka do lasu

3. Udział w spotkaniach z pielęgniarką szkolną.

4. Udział w cyklu zajęć o higienie i estetyce przyrządzania i spożywania posiłków (piramida zdrowia, sporządzanie surówek)

pokaz, zajęcia praktyczne, rozmowa kierowana, wycieczki, metody aktywizujące „Szkolne kino” -  kasety dotyczące szkodliwości używek

 

 

uczniowie, wychowawcy, nauczyciele uczący, katecheci

Obserwacja zachowań i wyglądu ucznia, analiza frekwencji uczniów

Zadania dla rodziców

1. Udział w spotkaniach  z pielęgniarką szkolną.

2. Uczestnictwo rodziców w uroczystościach klasowych i szkolnych.

pogadanka, dyskusja, ognisko, wycieczka, biwak i.t.d.

rodzice, wychowawcy, pielęgniarka

 

obserwacja zachowań, wyciąganie wniosków, udział  rodziców w pracach na rzecz klasy

Zadania dla nauczycieli

1. Organizowanie zajęć promujących aktywny i zdrowy styl życia.

 

koła zainteresowań, ogniska, biwaki,  wycieczki

wychowawcy, nauczyciele

 

 

obserwacja zachowań uczniów,

analiza zgromadzonej dokumentacji

Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z korzystania z technologii informacyjnej i multimedialnej.

 

 

 

 

 

 

Zadania dla uczniów

1. Udział uczniów w cyklu zajęć na temat „Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?”

2. Opracowanie przez klasy przewodnika „ABC korzystania z Internetu”.

3. Udział w zajęciach dydaktyczno – wychowawczych zachęcających do stosowania różnorodnych środków plastycznych i technicznych w wyrażaniu własnych myśli i uczuć.

spotkania i pogadanki, praca w grupach,  zabawy i gry

uczniowie, wychowawcy, nauczyciele uczący, katecheci

Udział klas w konkursie plastyczno – technicznym „Internet to okno na świat. Cały świat.”

Zadania dla rodziców

1. Udział w spotkaniach wraz z dystrybucją ulotek na temat bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci.

2. Zaangażowanie rodziców w organizację w szkole Dnia Bezpiecznego Internetu (7 luty).

spotkania  i pogadanki, rozmowy indywidualne, prezentacja literatury

rodzice, nauczyciele, wychowawcy

udział  rodziców w pracach na rzecz imprezy „Dzień Bezpiecznego Internetu”

 

Zadania dla nauczycieli

1. Włączenie się w kampanię edukacyjną „Dziecko w sieci”.

2. Organizacja w szkole Dnia Bezpiecznego Internetu ( 7 luty).

 

rozmowy, dyskusje pogadanki, prezentacja opracowanych materiałów, organizacja wystaw; biblioteka,czytelnia, korytarz szkolny, programy autorskie, zajęcia otwarte, rozmowy profilaktyczne, wniosek do Świetlicy Profilaktyczno -Wychowawczej w  Poniatowej, spotkania zespołów wychowawczych

wychowawcy, nauczyciele

 

obserwacja zachowań uczniów, analiza zgromadzonej dokumentacji

Integrowanie działań wszystkich podmiotów szkolnych,  nauczycieli, uczniów, rodziców) oraz współpracujących ze środowiskiem w zakresie bezpieczeństwa.

Zadania dla uczniów

1.Udział uczniów w zajęć n.t. „Jestem bezpieczny w szkole i poza nią”.

2.Opracowanie kodeksu szkolnego „Jestem bezpieczny  w szkole”

aktywny udział w apelach, konkursach i zajęciach dydaktycznych  i wychowawczych, pogadankach z  policjantem, strażakiem, prezentacja prac plastycznych, literackich

uczniowie, wychowawcy, nauczyciele

udział w imprezach klasowych, szkolnych -  mniej sytuacji konfliktowych w  zespole klasowym i szkole

Zadania dla rodziców

1.Współpracowanie z nauczycielem w zakresie poprawy bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią.

2.Wspólne dyżurowanie z nauczycielami podczas  uroczystości i  imprez szkolnych i pozaszkolnych.

 

dyżury, pogadanki, spotkania, rozmowy indywidualne

rodzice, nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny

udział rodziców w imprezach szkolnych, klasowych i pozaszkolnych, większe zaangażowanie rodziców w  rozwiązywanie problemów wychowawczych, określenie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych

Zadania dla nauczycieli

1.Opracowanie kontraktu z uczniami dotyczącego zasad w zakresie bezpieczeństwa w szkole.

2.Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa poprzez dyżury w czasie przerw, uroczystości i imprez szkolnych.

3.Nawiązanie współpracy z Policją, Sądem Rodzinnym, PPP.

rozmowy profilaktyczne, dyskusje, organizacja apeli, przeprowadzanie konkursów, prezentacja opracowanych materiałów, podnoszenie własnych kwalifikacji, doskonalenie warsztatu pracy w zakresie bezpieczeństwa w szkole  i poza nią

wychowawcy, nauczyciele, koordynator szkolny ds. bezpieczeństwa

posiadanie kompetencji w zakresie rozwiązywania  sytuacji trudnych wychowawczo, określenie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych

 

B) PROGRAM PROFILAKTYCZNY KLAS IV – VI

 

CEL

 SZCZEGÓŁOWY

ZADANIA

FORMA REALIZACJI

METODA

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

EWALUACJA

 

Rozwijanie zachowań asertywnych

Zadania dla uczniów

1. Współtworzenie i uczestnictwo w grupie

2. Rozwijanie zasad poprawnej komunikacji w kontaktach z drugim człowiekiem.

3.Kontrolowanie, przeżywanie i wyrażanie własnych emocji.

spotkania,  praca w grupach, metody aktywizujące, rozmowy indywidualne, samoocena, dramy, scenki, filmy, warsztaty

uczniowie, wychowawcy klas, nauczyciele

 

 

 

obserwacja zachowań uczniów, analiza ocen z zachowania

 

 

Zadania dla rodziców

 Udział rodziców w prelekcjach w zależności od zaistniałych potrzeb.

pogadanka, dyskusja rozmowy indywidualne

 

rodzice, wychowawcy, pedagog

rozmowy z rodzicami (ankieta),

analiza frekwencji rodziców

Zadania dla nauczycieli

1. Warsztaty: „Jak radzić sobie z dziećmi nadpobudliwymi” – w ramach Rady Pedagogicznej

2. Warsztaty na temat: „Jak przeciwdziałać zachowaniom agresywnym

udział w  warsztatach

dyrekcja, pedagog

ankieta wśród nauczycieli  temat: „Co mi to dało, jak to wykorzystam”

 

Złagodzenie zachowań agresywnych w sytuacjach trudnych i stresowych

Zadania dla uczniów

1. Promowanie kulturalnych wzorców zachowań w szkole.

2 .Dokonywanie analizy i oceny zachowań swojej grupy rówieśniczej. 

konkurs plastyczny „Kultura na co dzień”, konkurs na  najbardziej kulturalną klasę i ucznia, metody aktywizujące

uczniowie, opiekunowie samorządu szkolnego, wychowawcy, nauczyciele, pedagog

analiza wyników konkursów, obserwacja zachowań uczniów, rozmowa z  uczniami

Zadania dla rodziców

1. Udział rodziców w pogadankach w zależności od potrzeb.

2. Nawiązanie współpracy z wychowawcą - zawarcie kontraktu (np. w sytuacjach kryzysowych wizyta wychowawcza w domu ucznia)

3. Udział rodziców w zadaniach szkoły.

pogadanka, dyskusja dyżury na zabawach, rozmowy indywidualne

 

 

 

rodzice, wychowawcy, prelegenci, pedagog

analiza ankiet,  frekwencja na spotkaniach, wywiady

Zadania dla nauczycieli:

1. Przeprowadzenie zajęć opartych na programie profilaktycznym

2. Wizyta wychowawcza w domu  ucznia (w razie potrzeby).

3. Kierowanie rodziców i uczniów na indywidualne spotkania z  pedagogiem szkolnym

4. Skontaktowanie rodziców z placówką opiekuńczo- wychowawczą np. Świetlicą Profilaktyczno- Wychowawczą w Poniatowej

5. Działania Zespołów Wychowawczych poszczególnych klas:

- reagowanie na  przemoc

- bieżące rozwiązanie sytuacji wychowawczych

- analiza zachowań uczniów i wypracowanych środków zaradczych

rozmowy, dyskusje, pogadanki, prezentacja  opracowanych materiałów, organizacja wystaw; biblioteka, czytelnia, korytarz szkolny, programy autorskie, zajęcia otwarte, wizyta w domu ucznia, rozmowy profilaktyczne, wniosek do Świetlicy Profilaktyczno -Wychowawczej w  Poniatowej, spotkania zespołów wychowawczych

nauczyciele, wychowawcy, katecheci, nauczyciele języków obcych, dyrekcja szkoły, pedagog, przewodniczący Zespołów Wychowawczych, kierownik Świetlicy Profilaktyczno - Wychowawczej

analiza zachowań uczniów i wypracowanych środków zaradczych, przeprowadzenie badań ankietowych, analiza, wnioski, notatka u pedagoga szkolnego i w dzienniku, programy, scenariusze zajęć, udział dzieci w zajęciach świetlicowych

 

 

 

Propagowanie zdrowego stylu życia

Zadania dla uczniów

1. Udział w  zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień

2. Udział uczniów w zawodach i imprezach sportowych propagujący zdrowy styl życia.

3. Dokonywanie przez uczniów wyboru zachowań odpowiednich dla własnego zdrowia i zdrowia innych ludzi.

pogadanka, rozmowa indywidualna, zajęcia  świetlicowe w szkole, apele szkolne, praca w kołach zainteresowań imprezy sportowe, udział w szkolnych i ogólnopolskich akcjach wycieczki, biwaki

uczniowie, wychowawcy, nauczyciele

analiza wyników konkursów i imprez sportowych, wystawy prac i osiągnięć uczniów

 

 

 

 

Zadania dla rodziców

1. Angażowanie się rodziców w różne formy aktywnego wypoczynku np. wycieczki, biwaki, ogniska.

2. Współorganizowanie imprez sportowych i festynów.

ogniska, biwaki, festyny, imprezy sportowe

rodzice, wychowawcy, pedagog, nauczyciele (szczególnie wychowania fizycznego)

obserwacja zachowań dzieci, frekwencja  rodziców w imprezach klasowych i szkolnych, ocena zaangażowania rodziców w integrację ze  szkołą

Zadania dla nauczycieli

1. Organizowanie zajęć promujących aktywny i zdrowy styl życia.

koła zainteresowań, ogniska, biwaki,  wycieczki

wychowawcy, nauczyciele

 

obserwacja zachowań uczniów, analiza zgromadzonej dokumentacji

Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z korzystania z technologii informacyjnej i multimedialnej.

 

Zadania dla uczniów

1.Wykonanie przez klasy  gazetki klasowej „Bezpieczny Internet”.

2.Korzystanie z różnych form nabywania wiedzy.

spotkania i pogadanki, praca w grupach,  zabawy i gry

uczniowie, wychowawcy, nauczyciele uczący, katecheci

Udział klas w konkursie plastyczno – technicznym „Internet to okno na świat. Cały świat.”

Zadania dla rodziców

1. Aktywne uczestnictwo w spotkaniach wraz z dystrybucją ulotek na temat bezpiecznego korzystania z internetu przez dzieci.

2. Zaangażowanie rodziców w organizację w szkole Dnia Bezpiecznego Internetu ( luty).

3. Organizowanie sytuacji wychowawczych zachęcających do stosowania różnorodnych środków plastycznych i technicznych w wyrażaniu własnych myśli i uczuć.

spotkania  i pogadanki, rozmowy indywidualne, prezentacja literatury

rodzice, nauczyciele, wychowawcy

udział  rodziców w pracach na rzecz imprezy „Dzień Bezpiecznego Internetu”

Zadania dla nauczycieli

1. Przeprowadzenie dla uczniów w klasach cyklu zajęć na temat „Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?”

2. Włączenie się w kampanię edukacyjną „Dziecko w sieci”.

3 Organizacja w szkole Dnia Bezpiecznego Internetu ( 7 luty).

4. Organizowanie sytuacji dydaktyczno – wychowawczych zachęcających do stosowania różnorodnych środków plastycznych i technicznych w wyrażaniu własnych myśli i uczuć.

rozmowy, dyskusje, pogadanki, prezentacja, opracowanych materiałów, organizacja wystaw; biblioteka, czytelnia, korytarz szkolny, programy autorskie, zajęcia otwarte, rozmowy profilaktyczne, wniosek do Świetlicy Profilaktyczno -Wychowawczej w Poniatowej, spotkania zespołów wychowawczych

wychowawcy, nauczyciele

 

obserwacja zachowań uczniów, analiza zgromadzonej dokumentacji

 

 

 

 

 

 

                                                                       

Integrowanie działań wszystkich podmiotów szkolnych (nauczycieli, uczniów, rodziców) oraz współpracujących ze środowiskiem w zakresie bezpieczeństwa.

Zadania dla uczniów

1.Uczestnictwo w zajęciach  n.t. „Jestem bezpieczny w szkole i poza nią”.

2.Opracowanie zasad (kodeksu szkolnego „Jestem bezpieczny  w szkole”).

3. Uczestnictwo w  konkursie  „Jestem bezpieczny”. 

aktywny udział w apelach, konkursach  i zajęciach dydaktycznych  i wychowawczych, pogadankach  z  policjantem, strażakiem, prezentacja prac plastycznych, literackich

uczniowie, wychowawcy, nauczyciele

udział w imprezach klasowych, szkolnych -  mniej sytuacji konfliktowych w  zespole klasowym i szkole

Zadania dla rodziców

1.Współpraca z nauczycielem w zakresie poprawy bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią.

2.Wspólne dyżurowanie z nauczycielami podczas  uroczystości i  imprez szkolnych i pozaszkolnych.

dyżury, pogadanki, spotkania, rozmowy indywidualne

rodzice, nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny

udział rodziców w imprezach szkolnych, klasowych i pozaszkolnych, większe zaangażowanie rodziców w  rozwiązywanie problemów wychowawczych, określenie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych

Zadania dla nauczycieli

1.Opracowanie kontraktu z uczniami dotyczącego zasad w zakresie bezpieczeństwa w szkole.

2.Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa poprzez dyżury w czasie przerw, uroczystości i imprez szkolnych.

3.Nawiązanie współpracy z Policją, Sądem Rodzinnym, PPP.

4.Opracowanie materiałów na  konkurs  „Jestem bezpieczny”.

 

rozmowy profilaktyczne, dyskusje, organizacja apeli, przeprowadzanie konkursów, prezentacja opracowanych materiałów, podnoszenie własnych kwalifikacji, doskonalenie warsztatu pracy w zakresie bezpieczeństwa w szkole  i poza nią

wychowawcy, nauczyciele, koordynator szkolny ds. bezpieczeństwa

posiadanie kompetencji w zakresie rozwiązywania  sytuacji trudnych wychowawczo, określenie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych

 

wstecz

 

autor © 2004 rap