Program profilaktyczny dla uczniów klas 0 -III, IV-VI 2008/09 cele, zadania, formy realizacji, odpowiedzialni, ewaluacja
A) PROGRAM PROFILAKTYCZNY KL. 0 – III
CEL SZCZEGÓŁOWY |
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI, METODA |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
EWALUACJA |
Rozwijanie zachowań asertywnych |
Zadania dla uczniów 1. Działanie ukierunkowujące dojrzewanie struktury „Ja” a/ poznanie siebie nawzajem b/ kształtowanie pozytywnej samooceny u dzieci c/ uczenie komunikowania swoich potrzeb oraz porozumiewania się z otoczeniem |
spotkania i pogadanki, praca w grupach, zabawy i gry |
wychowawcy, nauczyciele języków, katecheci |
sprawdzenie asertywności w grach i zabawach, konkursy klasowe i międzyklasowe, zajęcia terenowe, wycieczki |
Zadania dla rodziców 1. Aktywne uczestnictwo w prelekcjach na temat eliminacji stresu, lęku i upokorzenia dzieci 2. Rozmowy indywidualna z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. |
spotkania i pogadanki, rozmowy indywidualne |
rodzice, wychowawcy, pedagog
|
analiza frekwencji na zebraniach, obserwacja zachowania dziecka w szkole
|
|
Zadania dla nauczycieli 1. Warsztaty: „Jak radzić sobie z dziećmi nadpobudliwymi” – w ramach Rady Pedagogicznej 2. Warsztaty na temat: „Jak przeciwdziałać zachowaniom agresywnym |
udział w warsztatach |
dyrekcja, pedagog |
ankieta wśród nauczycieli temat: „Co mi to dało, jak to wykorzystam” |
|
Złagodzenie zachowań agresywnych w sytuacjach trudnych i stresowych |
Zadania dla uczniów 1. Aktywny udział w rozmowach na temat: „ Jak sobie radzić w sytuacjach trudnych i stresowych?” 2. Udział w cyklu zajęć o tematyce profilaktycznej (np. wg programu „Spójrz inaczej” lub programów autorskich nauczycieli) 3. Zawarcie kontraktu z nauczycielem dotyczącym reakcji na sytuacje trudne i stresowe „Wzorowy uczeń” |
dyskusja klasowa, psychodramy, rysunki, rozmowy kierowane, metody aktywizujące
|
wychowankowie, nauczyciele uczący, wychowawcy, katecheci
|
analiza opracowanych kontraktów, wyniki konkursu |
Zadania dla rodziców 1. Udział w cyklu pogadanek na temat sytuacji trudnych i stresowych w rodzinie i w szkole 2. Współpraca z wychowawcą – zawarcie kontraktu (np. w sytuacjach kryzysowych wizyta wychowawcza w domu ucznia) |
rozmowy indywidualne pogadanki |
rodzice, nauczyciele, wychowawcy |
frekwencja na spotkaniach, analiza ocen z zachowania |
|
|
Zadania dla nauczycieli: 1. Przeprowadzenie zajęć opartych na programie profilaktycznym 2. Wizyta wychowawcza w domu ucznia (w razie potrzeby). 3. Kierowanie rodziców i uczniów na indywidualne spotkania z pedagogiem szkolnym 4. Skontaktowanie rodziców z placówką opiekuńczo- wychowawczą np. Świetlicą Profilaktyczno- Wychowawczą w Poniatowej 5. Działania Zespołów Wychowawczych poszczególnych klas - reagowanie na przemoc - bieżące rozwiązanie sytuacji wychowawczych - analiza zachowań uczniów i wypracowanych środków zaradczych |
rozmowy, dyskusje pogadanki, prezentacja opracowanych materiałów, organizacja wystaw; biblioteka, czytelnia, korytarz szkolny, programy autorskie, zajęcia otwarte, wizyta w domu ucznia, rozmowy profilaktyczne, wniosek do Świetlicy Profilaktyczno -Wychowawczej w Poniatowej, spotkania zespołów wychowawczych |
nauczyciele, wychowawcy, katecheci, nauczyciele języków obcych, dyrekcja szkoły, pedagog, przewodniczący Zespołów Wychowawczych, kierownik Świetlicy Profilaktyczno - Wychowawczej |
analiza zachowań uczniów i wypracowanych środków zaradczych, przeprowadzenie badań ankietowych, analiza, wnioski, notatka u pedagoga szkolnego i w dzienniku, programy, scenariusze zajęć, udział dzieci w zajęciach świetlicowych
|
Propagowanie zdrowego stylu życia |
Zadania dla uczniów 1. Udział w spotkaniu z policjantem „Bezpieczeństwo na drodze”. 2. Nazywanie i rozróżnianie roślin i grzybów jadalnych i niejadalnych - Jesienne grzybobranie – wycieczka do lasu 3. Udział w spotkaniach z pielęgniarką szkolną. 4. Udział w cyklu zajęć o higienie i estetyce przyrządzania i spożywania posiłków (piramida zdrowia, sporządzanie surówek) |
pokaz, zajęcia praktyczne, rozmowa kierowana, wycieczki, metody aktywizujące „Szkolne kino” - kasety dotyczące szkodliwości używek
|
uczniowie, wychowawcy, nauczyciele uczący, katecheci |
Obserwacja zachowań i wyglądu ucznia, analiza frekwencji uczniów |
Zadania dla rodziców 1. Udział w spotkaniach z pielęgniarką szkolną. 2. Uczestnictwo rodziców w uroczystościach klasowych i szkolnych. |
pogadanka, dyskusja, ognisko, wycieczka, biwak i.t.d. |
rodzice, wychowawcy, pielęgniarka
|
obserwacja zachowań, wyciąganie wniosków, udział rodziców w pracach na rzecz klasy |
|
Zadania dla nauczycieli 1. Organizowanie zajęć promujących aktywny i zdrowy styl życia.
|
koła zainteresowań, ogniska, biwaki, wycieczki |
wychowawcy, nauczyciele
|
obserwacja zachowań uczniów, analiza zgromadzonej dokumentacji |
|
Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z korzystania z technologii informacyjnej i multimedialnej.
|
Zadania dla uczniów 1. Udział uczniów w cyklu zajęć na temat „Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?” 2. Opracowanie przez klasy przewodnika „ABC korzystania z Internetu”. 3. Udział w zajęciach dydaktyczno – wychowawczych zachęcających do stosowania różnorodnych środków plastycznych i technicznych w wyrażaniu własnych myśli i uczuć. |
spotkania i pogadanki, praca w grupach, zabawy i gry |
uczniowie, wychowawcy, nauczyciele uczący, katecheci |
Udział klas w konkursie plastyczno – technicznym „Internet to okno na świat. Cały świat.” |
Zadania dla rodziców 1. Udział w spotkaniach wraz z dystrybucją ulotek na temat bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci. 2. Zaangażowanie rodziców w organizację w szkole Dnia Bezpiecznego Internetu (7 luty). |
spotkania i pogadanki, rozmowy indywidualne, prezentacja literatury |
rodzice, nauczyciele, wychowawcy |
udział rodziców w pracach na rzecz imprezy „Dzień Bezpiecznego Internetu”
|
|
Zadania dla nauczycieli 1. Włączenie się w kampanię edukacyjną „Dziecko w sieci”. 2. Organizacja w szkole Dnia Bezpiecznego Internetu ( 7 luty).
|
rozmowy, dyskusje pogadanki, prezentacja opracowanych materiałów, organizacja wystaw; biblioteka,czytelnia, korytarz szkolny, programy autorskie, zajęcia otwarte, rozmowy profilaktyczne, wniosek do Świetlicy Profilaktyczno -Wychowawczej w Poniatowej, spotkania zespołów wychowawczych |
wychowawcy, nauczyciele
|
obserwacja zachowań uczniów, analiza zgromadzonej dokumentacji |
|
Integrowanie działań wszystkich podmiotów szkolnych, nauczycieli, uczniów, rodziców) oraz współpracujących ze środowiskiem w zakresie bezpieczeństwa. |
Zadania dla uczniów 1.Udział uczniów w zajęć n.t. „Jestem bezpieczny w szkole i poza nią”. 2.Opracowanie kodeksu szkolnego „Jestem bezpieczny w szkole” |
aktywny udział w apelach, konkursach i zajęciach dydaktycznych i wychowawczych, pogadankach z policjantem, strażakiem, prezentacja prac plastycznych, literackich |
uczniowie, wychowawcy, nauczyciele |
udział w imprezach klasowych, szkolnych - mniej sytuacji konfliktowych w zespole klasowym i szkole |
Zadania dla rodziców 1.Współpracowanie z nauczycielem w zakresie poprawy bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią. 2.Wspólne dyżurowanie z nauczycielami podczas uroczystości i imprez szkolnych i pozaszkolnych.
|
dyżury, pogadanki, spotkania, rozmowy indywidualne |
rodzice, nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny |
udział rodziców w imprezach szkolnych, klasowych i pozaszkolnych, większe zaangażowanie rodziców w rozwiązywanie problemów wychowawczych, określenie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych |
|
Zadania dla nauczycieli 1.Opracowanie kontraktu z uczniami dotyczącego zasad w zakresie bezpieczeństwa w szkole. 2.Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa poprzez dyżury w czasie przerw, uroczystości i imprez szkolnych. 3.Nawiązanie współpracy z Policją, Sądem Rodzinnym, PPP. |
rozmowy profilaktyczne, dyskusje, organizacja apeli, przeprowadzanie konkursów, prezentacja opracowanych materiałów, podnoszenie własnych kwalifikacji, doskonalenie warsztatu pracy w zakresie bezpieczeństwa w szkole i poza nią |
wychowawcy, nauczyciele, koordynator szkolny ds. bezpieczeństwa |
posiadanie kompetencji w zakresie rozwiązywania sytuacji trudnych wychowawczo, określenie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych |
B) PROGRAM PROFILAKTYCZNY KLAS IV – VI
CEL SZCZEGÓŁOWY |
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI METODA |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
EWALUACJA
|
Rozwijanie zachowań asertywnych |
Zadania dla uczniów 1. Współtworzenie i uczestnictwo w grupie 2. Rozwijanie zasad poprawnej komunikacji w kontaktach z drugim człowiekiem. 3.Kontrolowanie, przeżywanie i wyrażanie własnych emocji. |
spotkania, praca w grupach, metody aktywizujące, rozmowy indywidualne, samoocena, dramy, scenki, filmy, warsztaty |
uczniowie, wychowawcy klas, nauczyciele
|
obserwacja zachowań uczniów, analiza ocen z zachowania
|
Zadania dla rodziców Udział rodziców w prelekcjach w zależności od zaistniałych potrzeb. |
pogadanka, dyskusja rozmowy indywidualne
|
rodzice, wychowawcy, pedagog |
rozmowy z rodzicami (ankieta), analiza frekwencji rodziców |
|
Zadania dla nauczycieli 1. Warsztaty: „Jak radzić sobie z dziećmi nadpobudliwymi” – w ramach Rady Pedagogicznej 2. Warsztaty na temat: „Jak przeciwdziałać zachowaniom agresywnym |
udział w warsztatach |
dyrekcja, pedagog |
ankieta wśród nauczycieli temat: „Co mi to dało, jak to wykorzystam”
|
|
Złagodzenie zachowań agresywnych w sytuacjach trudnych i stresowych |
Zadania dla uczniów 1. Promowanie kulturalnych wzorców zachowań w szkole. 2 .Dokonywanie analizy i oceny zachowań swojej grupy rówieśniczej. |
konkurs plastyczny „Kultura na co dzień”, konkurs na najbardziej kulturalną klasę i ucznia, metody aktywizujące |
uczniowie, opiekunowie samorządu szkolnego, wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
analiza wyników konkursów, obserwacja zachowań uczniów, rozmowa z uczniami |
Zadania dla rodziców 1. Udział rodziców w pogadankach w zależności od potrzeb. 2. Nawiązanie współpracy z wychowawcą - zawarcie kontraktu (np. w sytuacjach kryzysowych wizyta wychowawcza w domu ucznia) 3. Udział rodziców w zadaniach szkoły. |
pogadanka, dyskusja dyżury na zabawach, rozmowy indywidualne
|
rodzice, wychowawcy, prelegenci, pedagog |
analiza ankiet, frekwencja na spotkaniach, wywiady |
|
Zadania dla nauczycieli: 1. Przeprowadzenie zajęć opartych na programie profilaktycznym 2. Wizyta wychowawcza w domu ucznia (w razie potrzeby). 3. Kierowanie rodziców i uczniów na indywidualne spotkania z pedagogiem szkolnym 4. Skontaktowanie rodziców z placówką opiekuńczo- wychowawczą np. Świetlicą Profilaktyczno- Wychowawczą w Poniatowej 5. Działania Zespołów Wychowawczych poszczególnych klas: - reagowanie na przemoc - bieżące rozwiązanie sytuacji wychowawczych - analiza zachowań uczniów i wypracowanych środków zaradczych |
rozmowy, dyskusje, pogadanki, prezentacja opracowanych materiałów, organizacja wystaw; biblioteka, czytelnia, korytarz szkolny, programy autorskie, zajęcia otwarte, wizyta w domu ucznia, rozmowy profilaktyczne, wniosek do Świetlicy Profilaktyczno -Wychowawczej w Poniatowej, spotkania zespołów wychowawczych |
nauczyciele, wychowawcy, katecheci, nauczyciele języków obcych, dyrekcja szkoły, pedagog, przewodniczący Zespołów Wychowawczych, kierownik Świetlicy Profilaktyczno - Wychowawczej |
analiza zachowań uczniów i wypracowanych środków zaradczych, przeprowadzenie badań ankietowych, analiza, wnioski, notatka u pedagoga szkolnego i w dzienniku, programy, scenariusze zajęć, udział dzieci w zajęciach świetlicowych
|
|
Propagowanie zdrowego stylu życia |
Zadania dla uczniów 1. Udział w zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień 2. Udział uczniów w zawodach i imprezach sportowych propagujący zdrowy styl życia. 3. Dokonywanie przez uczniów wyboru zachowań odpowiednich dla własnego zdrowia i zdrowia innych ludzi. |
pogadanka, rozmowa indywidualna, zajęcia świetlicowe w szkole, apele szkolne, praca w kołach zainteresowań imprezy sportowe, udział w szkolnych i ogólnopolskich akcjach wycieczki, biwaki |
uczniowie, wychowawcy, nauczyciele |
analiza wyników konkursów i imprez sportowych, wystawy prac i osiągnięć uczniów
|
Zadania dla rodziców 1. Angażowanie się rodziców w różne formy aktywnego wypoczynku np. wycieczki, biwaki, ogniska. 2. Współorganizowanie imprez sportowych i festynów. |
ogniska, biwaki, festyny, imprezy sportowe |
rodzice, wychowawcy, pedagog, nauczyciele (szczególnie wychowania fizycznego) |
obserwacja zachowań dzieci, frekwencja rodziców w imprezach klasowych i szkolnych, ocena zaangażowania rodziców w integrację ze szkołą |
|
Zadania dla nauczycieli 1. Organizowanie zajęć promujących aktywny i zdrowy styl życia. |
koła zainteresowań, ogniska, biwaki, wycieczki |
wychowawcy, nauczyciele
|
obserwacja zachowań uczniów, analiza zgromadzonej dokumentacji |
|
Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z korzystania z technologii informacyjnej i multimedialnej.
|
Zadania dla uczniów 1.Wykonanie przez klasy gazetki klasowej „Bezpieczny Internet”. 2.Korzystanie z różnych form nabywania wiedzy. |
spotkania i pogadanki, praca w grupach, zabawy i gry |
uczniowie, wychowawcy, nauczyciele uczący, katecheci |
Udział klas w konkursie plastyczno – technicznym „Internet to okno na świat. Cały świat.” |
Zadania dla rodziców 1. Aktywne uczestnictwo w spotkaniach wraz z dystrybucją ulotek na temat bezpiecznego korzystania z internetu przez dzieci. 2. Zaangażowanie rodziców w organizację w szkole Dnia Bezpiecznego Internetu ( luty). 3. Organizowanie sytuacji wychowawczych zachęcających do stosowania różnorodnych środków plastycznych i technicznych w wyrażaniu własnych myśli i uczuć. |
spotkania i pogadanki, rozmowy indywidualne, prezentacja literatury |
rodzice, nauczyciele, wychowawcy |
udział rodziców w pracach na rzecz imprezy „Dzień Bezpiecznego Internetu” |
|
Zadania dla nauczycieli 1. Przeprowadzenie dla uczniów w klasach cyklu zajęć na temat „Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?” 2. Włączenie się w kampanię edukacyjną „Dziecko w sieci”. 3 Organizacja w szkole Dnia Bezpiecznego Internetu ( 7 luty). 4. Organizowanie sytuacji dydaktyczno – wychowawczych zachęcających do stosowania różnorodnych środków plastycznych i technicznych w wyrażaniu własnych myśli i uczuć. |
rozmowy, dyskusje, pogadanki, prezentacja, opracowanych materiałów, organizacja wystaw; biblioteka, czytelnia, korytarz szkolny, programy autorskie, zajęcia otwarte, rozmowy profilaktyczne, wniosek do Świetlicy Profilaktyczno -Wychowawczej w Poniatowej, spotkania zespołów wychowawczych |
wychowawcy, nauczyciele
|
obserwacja zachowań uczniów, analiza zgromadzonej dokumentacji
|
|
Integrowanie działań wszystkich podmiotów szkolnych (nauczycieli, uczniów, rodziców) oraz współpracujących ze środowiskiem w zakresie bezpieczeństwa. |
Zadania dla uczniów 1.Uczestnictwo w zajęciach n.t. „Jestem bezpieczny w szkole i poza nią”. 2.Opracowanie zasad (kodeksu szkolnego „Jestem bezpieczny w szkole”). 3. Uczestnictwo w konkursie „Jestem bezpieczny”. |
aktywny udział w apelach, konkursach i zajęciach dydaktycznych i wychowawczych, pogadankach z policjantem, strażakiem, prezentacja prac plastycznych, literackich |
uczniowie, wychowawcy, nauczyciele |
udział w imprezach klasowych, szkolnych - mniej sytuacji konfliktowych w zespole klasowym i szkole |
Zadania dla rodziców 1.Współpraca z nauczycielem w zakresie poprawy bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią. 2.Wspólne dyżurowanie z nauczycielami podczas uroczystości i imprez szkolnych i pozaszkolnych. |
dyżury, pogadanki, spotkania, rozmowy indywidualne |
rodzice, nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny |
udział rodziców w imprezach szkolnych, klasowych i pozaszkolnych, większe zaangażowanie rodziców w rozwiązywanie problemów wychowawczych, określenie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych |
|
Zadania dla nauczycieli 1.Opracowanie kontraktu z uczniami dotyczącego zasad w zakresie bezpieczeństwa w szkole. 2.Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa poprzez dyżury w czasie przerw, uroczystości i imprez szkolnych. 3.Nawiązanie współpracy z Policją, Sądem Rodzinnym, PPP. 4.Opracowanie materiałów na konkurs „Jestem bezpieczny”.
|
rozmowy profilaktyczne, dyskusje, organizacja apeli, przeprowadzanie konkursów, prezentacja opracowanych materiałów, podnoszenie własnych kwalifikacji, doskonalenie warsztatu pracy w zakresie bezpieczeństwa w szkole i poza nią |
wychowawcy, nauczyciele, koordynator szkolny ds. bezpieczeństwa |
posiadanie kompetencji w zakresie rozwiązywania sytuacji trudnych wychowawczo, określenie wspólnego frontu oddziaływań wychowawczych |