Bądźmy grzeczni dla każdego a nie znajdziemy niegrzecznego. P. Legowicz
Cele ćwiczeń Uczeń: — rozpoznaje i nazywa grupy produktów żywnościowych, — posiada wiedze na temat przygotowania zdrowych posiłków, — zna zagrożenia związane z chorobą brudnych rąk, — umie bezpiecznie posługiwać się nożem, — zna zasady kulturalnego spożywania posiłków, — rozumie konieczność poszerzania wiadomości o zdrowym stylu życia, — przestrzega przyjęte zasady współpracy w grupie.
Pomoce: przepisy sałatek,
warzywa, owoce, przyprawy, noże, deseczki, Plan zajęć Integracja grupy, poprzez utworzenie kręgu i wzajemne podanie rąk, lekki uścisk — puszczenie iskierki. 1. Rozmowa wprowadzająca — wyjaśnienie pojęcia witaminy, — analiza „piramidy zdrowego żywienia" 2. Tworzenie piramidy — praca w grupach Składanie piramidy (puzzli) — dorysowywanie brakującej grupy produktów.
3. Rozważania dziecięce
• Jak sądzisz, których produktów
powinieneś jeść najwięcej i dlaczego? • Odczytywanie składników i przyniesionych opakowań, etykiet. • Jakie opakowania sprzyjają ochronie środowiska? (segregacja śmieci) 4. Zabawa „Dywanik pomysłów"
W jakiej formie możemy spożywać
warzywa i owoce? — wytwarzanie
5. Zabawa „Ja robię tak i Ty rób
tak" — naśladowanie prawidłowych • mycie rąk • zakładanie fartuszka i chusteczki • przygotowywanie stanowisk pracy • trzymanie noża, obieranie, krojenie Podkreślenie wagi higieny w życiu człowieka oraz umiejętności bezpiecznego posługiwania się narzędziami. 6. Podział klasy na grupy, losowanie przepisów, przygotowanie stanowisk pracy. 7. Praca w grupach (słuchanie kasety z muzyką relaksacyjną „Jesień"). • sporządzanie sałatek (każda grupa inną) • „ocena" prac (estetyka wykonania) 8. Sprzątanie stanowisk — mycie naczyń, starcie ławek, nakrycie stołów. 9. Degustacja (kultura spożywania posiłków). 10. Burza mózgów „W jaki sposób możemy wykorzystać zebrane przepisy? — wydać książkę kucharską pt. „Przepisy naszych mam". 11. Zajęcia w pracowni komputerowej — przepisywanie, drukowanie, kserowanie 12. Zabawa w skojarzenia
Książka kucharska to ................................. zbiór wielu przepisów ................................. prezent ................................. nauka
13. Podjęcie wspólnej decyzji,
że opracowana książka będzie znakomitym 14. Opracowanie szaty graficznej książki. 15. Podsumowanie zajęć
Co
Warn się najbardziej podobało na zajęciach i
dlaczego? 16. Pożegnanie
Zabawa „Ludzie do ludzi".
Dzieci dobierają się parami i żegnają zgodnie z poleceniem nauczyciela.
Opracowała Halina Kolasińska
autor © 2004 rap
|
autor © 2004 rap