Bądźmy grzeczni dla każdego a nie znajdziemy niegrzecznego. P. Legowicz
Cele: Uczeń: — rozumie i wyraża samego siebie poprzez dostrzeganie związków między zdarzeniami i przedmiotami, — aktywnie uczestniczy w różnych formach ekspresji, — ma poczucie własnej wartości, — dostrzega, nazywa i wyraża swoje uczucia poprzez różne formy ekspresji, — potrafi działać w sytuacjach otwartych, — akceptuje uczucia innych, — ma poczucie przynależności i umiejętności współpracy w grupie. Postawa ucznia — aktywności, twórczości, zaangażowania, współpracy, samodzielności Postawa nauczyciela — życzliwości, opiekuńczości, postawa wspierająca, wspomagająca „prowokująca" Przebieg zajęć • Dzieci i nauczycielka siadają w kręgu. Pokazuję „lizaki" z ilustracjami osób, których twarze obrazują konkretne uczucia. W tym samym czasie zastanawiam się wspólnie z dziećmi, co mogło być powodem takiego wyrazu twarzy. Następnie piszę na tablicy kilka zdań. Jest mi wesoło, gdy ................................
(mogą tu być zakończenia typu: „pada
deszcz"
(Np. Jest pochmurno" Jestem zadowolona, gdy ......................... Jestem przestraszona, gdy ...................... Jestem zła, gdy ..................................... Chętne dzieci próbuj ą sensownie zakończyć rozpoczętą wypowiedź. Zachęcam je do kończenia zdań na różne sposoby. Chwalę przede wszystkim te pomysły, które są oryginalne, niezwykłe, dowcipne. • „Jakie to uczucie" Dzielę uczniów na 4-osobowe grupy. Dzieci losują karty z nazwami uczuć. Próbują je opisać. I. Za pomocą słów (kolor, jak pachnie, jak wygląda, jaki ma dźwięk, czym mnie napawa). }I Mimiką, gestem, ruchem, pozą.
Po wykonaniu ćwiczenia grupy
prezentują swoje prace na forum klasy. • Następnie przechodzę do ćwiczenia „Łatane skojarzenia". Uczniowie dzielą się na grupy 6-osobowe. W odległych kątach klasy przypinam arkusze papieru z hasłem „Szczęście". Dzieci z poszczególnych grup szybko dobiegają do swojego kartonu i kolejno piszą skojarzenia. Grupy pracują metodą „burzy mózgów". Szczęście to: - wielka wygrana, - odnalezienie zgubionej zabawki, - piękne kwiaty w ogrodzie, - upragnione zwierzątko, - piątka w szkole, - ulubione zajęcie, - kolorowy motyl, - muzyka, - śpiew słowika, - pszczoła w ulu itd. Przy nietypowych porównaniach dzieci uzasadniają swój wybór. - Podsumowanie: jest wiele skojarzeń i określeń szczęścia. Dla każdego z nas szczęście oznacza co innego, ale to właśnie dobrze, że tak jest, że różnimy się od siebie. • Kolejne ćwiczenie to wykonanie „mapy myślowej"
Uczniowie indywidualnie wypełniają
„mapy myślowe", piszą jak Dzieci prezentują swoje prace na forum klasy. Po przeprowadzonej próbie formułuję pytanie: • Dlaczego dzieci chodzą do szkoły ? Dzielę klasę na dwie grupy.
Jedna układa pytania, a druga
odpowiada. Kiedy w szkole, w klasie czujemy się szczęśliwi? • Zabawa w „Pociąg"
Ponownie wykorzystuję arkusze szarego
papieru z zabawy „Łatane
skojarzenia". Odwracam je na drugą stronę, napisane są na nich
docelowe nazwy „stacji". I. LICZENIE II. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA III. MALOWANIE IV. MUZYKOWANIE
Dzieci na sygnał przybiegają do
wybranej przez siebie .„stacji"
i tworzą pociągi. Wyruszaj ą nim i w zaczarowaną podróż do wybranej
przez siebie krainy, gdzie będą wykonywać swoje ulubione zajęcia. I. LICZENIE 1. karty pracy z zadaniami tekstowymi otwartymi
2. różnego rodzaju problemy
matematyczne związane z naszym 3. krzyżówki.
II. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA 1. układanie opowieści na podstawie podanych słów 2. uzupełnienie tekstów wyrazami, które nie istnieją 3. historia z „odzysku"
4. zabawa słowami (układanie wierszy
i rymowanek)
III. MALOWANIE 2. nakrapianie tuszem 3. gazetowe wydzieranki 4. malowanie słomką
IV. MUZYKOWANIE 1. układanie melodii do tekstów przysłów i wierszy 2. improwizowanie ruchem nastroju i charakteru słuchanej muzyki Wyjaśniam, co możemy zrobić, ale nie jak. Jednocześnie zaznaczam uczniom, że wybór zadań, materiałów, temat i forma pracy zależy tylko od nich. Zachęcam do wymyślania innych oryginalnych propozycji w zakresie danej „stacji". Obserwuję dzieci, ich wzajemne relacje, komentarze przy wykonywaniu zadań.
Po upływie określonego czasu dzieci
przystępują do pokazywania prac
pozostałym grupom. Zajęcia kończą się omówieniem prac. Wszyscy
uczniowie są chwaleni za bardzo dobre wywiązanie się z zadania. - Podsumowanie zajęć
Dzieci stoją w kole i proszę ich, aby
mina,, gestem pokazały mi jak
czuły się w czasie zajęć. - uśmiech, - ukłon, - ręka na sercu, - wyskok w górę, - okrzyk radości, - oklaski, - gest OK. - Porządkowanie sali.
Opracowała Halina Kolasińska
autor © 2004 rap
|
autor © 2004-2005 rap