DZIEŃ WIOSNY 2006 DLA KLAS I-III

 

SCENARIUSZE

 

Scenariusz obchodów Dnia Wiosny dla klas I, II, III w dniu 24.03.2006 roku

Temat rambitu: Jacy jesteśmy

(zgodnie z Programem Profilaktyczno – Wychowawczym Szkoły Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Poniatowej)

Hasło rambitu:   Jesteśmy kulturalni nie tylko wiosną

Miejsce: sala gimnastyczna

Czas trwania: 1 godzina dla każdego poziomu klas

Cele ogólne:

-          wyciąganie przez dzieci wniosków i uogólnień dotyczących prawidłowego zachowania się podczas zabaw ze współzawodnictwem,

-          dostrzeganie potrzeby stosowania zwrotów grzecznościowych i rozumienie potrzeby właściwego zachowania się w różnych sytuacjach,

-          wyzwalanie ekspresji i radości podczas zabaw,

-          kształtowanie umiejętności rozumienia i akceptowania uczuć innych,

-          dostrzeganie potrzeby stosowania zwrotów grzecznościowych.

Pomoce:

piosenka pt.  „ Przyszła do nas wiosna ”, książka H. Bechlerowej

„O żabkach w czerwonych czapeczkach”, kwadraciki w sześciu kolorach, krzyżówki, woreczki, koło hula-hop, 15 lizaków z buzią uśmiechniętą i 15 ze smutną miną, papierowe kule, worki do zbierania kul, 20 zagadek związanych z wiosną, „pachołki”, czapeczki w kształcie żabek, pojemniki na punkty i orzechowe żetony.

Przebieg rambitu międzyklasowego:

1.       Powitanie

2.       Nauka słów i melodii piosenki pt. „Przyszła do nas wiosna”

Już nie musisz brać szalika,

Śnieg topnieje na chodnikach,

Dłuższe dni i krótsze noce,

Czasem motyl zatrzepoce.

Ref.

Wiosna, wiosna, wiosna przyszła do nas,

Cała kolorowa, ukwiecona,

Będą śpiewać ptaki, kwitnąć róże,

Zostań wiosno, zostań, śliczna,

Zostań z nami jak najdłużej tu!

 

Nawet chochoł już się zbudził,

Chce podobny być do ludzi,

Ciepły deszczyk leje z nieba,

Słońce grzeje kiedy trzeba

Ref. Wiosna, wiosna

3.       Zaproszenie do wspólnej zabawy:

„Kto ma kolor zielony

jest dziś pięknie proszony.

Niech przyjdzie, niech przyleci,

kto ma zielony berecik,

zielony płaszczyk, zielony krawat,

będzie wesoła zabawa”

Wszyscy dzisiaj starali się ubrać w zielone ubranie. Pozdrawiamy osoby, które mają na sobie zieloną bluzę, bluzkę lub koszulkę. Prosimy was o powstanie i wykonanie 5 przysiadów. Osoby w zielonych spodniach lub spódniczkach – pozdrawiamy was i prosimy o wykonanie 3 obrotów. Pozdrawiamy teraz wszystkie  pozostałe osoby, prosimy was o wykonanie 5 podskoków na jednej nodze.

4.       Słuchanie czytanego tekstu:

„Mieszkały dwie żabki w Zielonej Dolinie: Rechotka i Zielona Łapka. Zielona Łapka rozglądała się złotymi oczami wokoło, patrzyła na zieloną trawę, na zielonkawą wodę, na swój zielony płaszczyk.

-          Brzydki jest ten mój płaszczyk! Nie chcę takiego!

-          Brzydki? Dlaczego? – dziwiła się Rechotka.

-          Popatrz: zielona trawa, zielony tatarak, zielona woda. I mój płaszczyk zielony. I twój! I nazywam się Zielona Łapka! I wszystko takie zielone Ach, jak nudno!”

Aby świat nie był taki nudny przygotowaliśmy dla was kolorowe kwadraciki.

5.       Rozdanie kolorowych kwadracików wszystkim uczniom. Wyjaśnienie sposobu udziału uczniów w poszczególnych konkurencjach. W kolejnych konkurencjach uczestniczą inne dzieci, w zależności od tego, jaki kolor karteczki wybrały dla siebie.

Udział uczniów w poszczególnych konkurencjach:

6.       Zapraszamy do nas uczniów, którzy mają niebieskie kwadraciki.

Rozwiązanie krzyżówki

Prowadzący czyta kolejne podpowiedzi do słów w krzyżówce, uczniowie wpisują je we właściwe pola.

a)      Chłopiec złamał nogę, długo nie przychodzi do szkoły. Dobry kolega na pewno go

b)      Byłeś głodny. Ktoś z klasy podzielił się z tobą swoją kanapką. Wiesz, że jest twoim

c)       Dwie koleżanki pokłóciły się na przerwie. Pewnie niedługo się

d)      Robert potrącił na przerwie kolegę. Na pewno go

e)      Michał wszystkim swoim znajomym mówi „Dzień dobry”. Świadczy to o tym, że jest dobrze

f)        Ktoś w klasie upuścił książki, które rozsypały się po podłodze. Widzisz to i pomagasz mu te książki

7.       Wszyscy śpiewają refren poznanej piosenki.

8.       Zapraszamy do zabawy osoby, które mają pomarańczowe karteczki.

Konkurencja sportowa: rzuty woreczkami do celu

(każda klasa otrzymuje 12 woreczków, które wrzuca z pewnej odległości do koła hula-hop)

9.       Wspólny śpiew refrenu piosenki.

10.   Zapraszamy uczniów, którzy wybrali zielone karteczki.

Zabawa dydaktyczna: „To zachowanie podoba mi się, to zachowanie nie podoba mi się”.

Prowadzący czyta różne zachowania, uczniowie podniesieniem lizaka z buzią uśmiechniętą lub smutną wskazują, czy to zachowanie im się podoba, czy nie.

Czy to zachowanie ci się podoba, czy nie?

a)      kolega zabrał ci kredki bez pytania,

b)      koleżanka niechcący potrąciła cię na korytarzu i powiedziała „przepraszam”,

c)       kolega wyśmiewał się z twojej wypowiedzi na lekcji,

d)      koleżanka już dawno pożyczyła od ciebie zeszyt, a oddając rzuciła go na twoją ławkę,

e)      kolega wyśmiewał się z twojej wypowiedzi na zajęciach lecz po chwili powiedział: „wybacz, zachowałem się głupio, przepraszam”,

f)        kolega powiedział: „Proszę cię, pożycz mi swoje kredki”,

g)      koleżanka potrąciła cię na korytarzu i pobiegła dalej,

h)      koleżanka oddając ci zeszyt powiedziała „dziękuję jestem ci wdzięczna za pomoc”.

11. Wspólny śpiew refrenu piosenki.

12. Udział biorą uczniowie, którzy wylosowali czerwone kwadraty

Zabawa ruchowa: przenoszenie papierowych kul do worków

Jeden uczeń z każdej klasy trzyma worek, a dwóch przenosi kule po jednej z wyznaczonego miejsca do worka. Wykonują to w określonym czasie.

13. Wspólny śpiew refrenu piosenki.

14. Zapraszamy uczniów, którzy mają żółte kwadraciki.

Rozwiązywanie zagadek Dzieci z każdej klasy losują po 3 zagadki i rozwiązują je.

15. Wspólny śpiew refrenu piosenki.

16. Udział biorą uczniowie z brązowymi karteczkami.

Zabawa ruchowa: skoki żabki

Wybrani uczniowie skokami żabki pokonują wyznaczoną odległość. Wygrywa klasa, która szybciej wykona zadanie.

17. Wspólny śpiew refrenu piosenki.

18. Obliczenie zdobytych punktów przez poszczególne klasy.

19. Wręczenie dyplomów i słodkich niespodzianek.

20. Rozejście się uczniów do klas.

Zadanie do wykonania

Max liczba punktów do uzyskania

Rozwiązanie krzyżówki

7

Rzuty woreczkami do celu

12

„To zachowanie podoba mi się, to zachowanie nie podoba mi się”.

8

Przenoszenie papierowych kul do worków

5

Rozwiązywanie zagadek

3

„Skoki żabki”

5

 

Razem – 40 pkt

 

KRZYŻÓWKA

 

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pole tekstowe: przyjacielem, przeprosi, odwiedzi, pozbierać, wychowany, pogodzą

 

 

 

1.       Zobaczysz je wiosną, gdy na wierzbie rosną. Srebrne futra mają jak się nazywają? (bazie)

2.       Są żółte jak kaczuszki, myślicie, że mają nóżki? Nie-wczesną, chłodną wiosną na mokrej łące rosną. (kaczeńce)

3.       Są doniczkowe, są cięte, w pąkach lub rozwinięte. Kolorowe główki mają, każdemu się podobają. (kwiaty)

4.       Co rok wiosną wyrastają, a jesienią opadają. (liście)

5.       Co to za kwiat niebieskim oczkiem patrzy na świat? Rośnie nad wodą, w rowie no, kto mi powie? (niezapominajka)

6.       Jeszcze śpi wszystko, co żyje, jeszcze nic nie rośnie, a on śmiało śnieg przebija, powie nam o wiośnie. (przebiśnieg)

7.       Powrócił do nas z dalekiej strony, ma długie nogi i dziób czerwony. Dzieci się śmiały, gdy go witały, żabki płakały przez dzionek cały. (bocian)

8.       Nie chodzą, lecz skaczą, nad stawem mieszkają, gdy wieczór zapadnie, na głosy śpiewają. (żaby)

9.       Płynie po niebie. Znasz ją i wiesz, że, gdy jest ciemna, może być deszcz. (chmura)

10.   Kiedy wcześnie wstaje-wiosna nastaje. Kiedy dzionki skraca-zima powraca. (słońce)

11.   Bukiet kwiatów ma w rękach, zieloną ma sukienkę, lekko stąpa po trawie, z motylkiem się bawi. (wiosna)

12.   Jest w morzu i w rzece, w jeziorze i stawie. Jest także w herbacie, w zupie albo kawie. (woda)

13.   Mieszka przy ziemi, pod niebem śpiewa. Jego piosenka wiosnę przywiewa. (skowronek)

14.   I śnieg i deszcz ma w darze. Powrót przyjaciół skrzydlatych i pierwsze wiosenne kwiaty. (marzec)

15.   Po jednych chodzicie, drugie są w zeszycie, a na termometrze trzecie zobaczycie. (stopnie)

16.   Barwny most na niebie, najczęściej po burzy. Kolorami świeci i pogodę wróży. (tęcza)

17.   Wietrzyk wiosną niesie, ciepłe są już ranki. A za wioską w lesie zakwitły. (sasanki)

18.   Po marcu przyjeżdża w kwiecistej karecie. Przed majem odjeżdża, kto to taki, czy wiecie? (kwiecień)

19.   Kto chce doczekać pociechy, kto chce jeść moje orzechy - niech mnie nie łamie, nie zgina! (kwitnąca leszczyna)

20.   Jak w ogrodzie z pięknej baśni, zakwitł dzisiaj biały. (jaśmin)

            opracowały i przeprowadziły uroczystość panie: Maria Tatara, Joanna Nowakowska, Bożena Szeląg      

 

   W GÓRĘ