|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
DZIAŁAM W GRUPIE - AKCEPTACJA, PARTNERSTWO, NORMY I. Temat zajęć (zadanie wychowawcze) Działam w grupie – akceptacja, partnerstwo, normy. II. Czas trwania zajęć 2x45 min A. Zajęcia wstępne a) Autoprezentacja wychowawcy imię i nazwisko Rafał Pastwa b) Autoprezentacja grupy Prezentacje. Wychowankowie przedstawiają się. Mówią krótko o sobie np. Nazywam się Janek Nowak, mam 14 lat. Mieszkam w Poniatowej przy ulicy Szkolnej. Mam siostrę i brata. Lubię gry komputerowe i zwierzęta. Mam psa, który wabi się Ness … Tworzenie wizytówek. Wychowankowie tworzą kolorowe wizytówki, które zawierają: imię i nazwisko oraz jakiś symbol graficzny. Mogą być kolorowe, ale czytelne. Następnie wizytówki przypinają do ubrań. Zabawa „Niewidomy i przewodnik”. Wychowankowie dobierają się w pary. Jedna osoba zawiązuje chustę na oczy, jest zatem niewidoma, a druga chwyta ją za rękę i oprowadza po świetlicy, pokazując wszystkie ciekawe przedmioty czy osoby. Inne pary robią to samo. Po 5 minutach następuje zmiana ról. Dzieci uczą się w tej zabawie zaufania do siebie, dlatego warto zwrócić uwagę na to, by unikały głupich dowcipów i wzięły pełną odpowiedzialność za osobę oprowadzaną. Rundka kończy się zabawą. Dzieci siadają w kręgu i opowiadają po kolei na pytania dotyczące tego, jak czuły się w obu rolach, w której lepiej; czy ufał sobie nawzajem. Ustalamy norm w grupie. Siedząc w kręgu, ustalamy dyskutując normy obowiązujące w grupie np.:
Normy zapisujemy na tablicy lub na papierze, a następnie wieszamy w widocznym miejscu. Zadanie kończymy rundką na temat przydatności i przestrzegania norm. „Powtórz i dodaj”. Wychowankowie siedzą nadal w kręgu. Jedna osoba, np. Paweł, zaczyna zabawę, mówiąc np. „lubię gry komputerowe”. Następna osoba np. Tomek powtarza: Paweł lubi gry komputerowe, a „ja lubię jeść gofry”. Następna osoba powtarza: Paweł lubi gry komputerowe, Tomek lubi jeść gofry, a „ja lubię śpiewać” itd. Rundkę kończymy wymianą uwag na temat tej zabawy. Masaż – „Lepienie pierogów”. Przyzwyczajanie do dotyku. Dzieci stają w kręgu, jeden za drugim lub dobierają się w pary. Prowadzący z jednym dzieckiem staje wewnątrz kręgu i pokazuje, jak przebiega zabawa. Pozostali uczniowie powtarzają jego czynności. Wychowawca zaczyna głośno mówiąc: „Jest to masaż pod nazwą „Lepienie pierogów”, a więc zaczynamy od czyszczenia stolnicy, którą są plecy; sypiemy na nie mąkę; wbijamy jajko; zagniatamy; rozwałkowujemy ciasto; wykrawamy kółeczka na pierogi; wsadzamy w nie farsz; pierogi sklejamy; i jeden po drugim zdejmujemy; a teraz czyścimy stolnice, czyli plecy”. Zakończenie. Przypominamy o normach i ich znaczeniu. Pytania typu: Czy zajęcia się podobały? Jak wychowankowie się bawili? Czy ufają sobie nawzajem? W jakim nastroju kończą pierwszą część zajęć? c) Prawa podopiecznych w czasie zajęć Wspólnie z wychowankami przy użyciu metody „Burzy mózgów”- zapisujemy prawa, które zagwarantują im podmiotowość podczas zajęć:
d) Zasady wspólnej pracy Uświadomienie wychowankom zasad pracy w grupie i zapisanie ich na tablicy.
B. Zajęcia właściwe ROZBITKOWIE NA KSIĘŻYCU Możliwe warianty zadania: 1. Ustal kolejność samodzielnie. 2. Ustal kolejność w grupie (3-10) osobowej w drodze głosowania (bez dyskusji). 3. Ustal kolejność w grupie (3-10) osobowej w drodze konsensusu. 4. Porównaj z kolejnością NASA. Wasz statek kosmiczny wylądował awaryjnie na Księżycu. Mieliście się spotkać ze statkiem macierzystym o 200 mil (321,86 km) dalej po jasnej stronie Księżyca, ale lądowanie awaryjne zniszczyło Wasz statek i cały sprzęt pokładowy, z wyjątkiem 15 wymienionych poniżej przedmiotów. Przeżycie Waszej załogi zależy od tego, czy dotrzecie do statku macierzystego, tak więc musicie wybrać najważniejsze przedmioty, które możecie zabrać w tę 200-milową podróż. Waszym zadaniem jest uszeregować 15 przedmiotów w zależności od tego, na ile są one ważne, aby przeżyć. Numer jeden przyporządkujcie najważniejszemu przedmiotowi, numer dwa drugiemu co do ważności i tak dalej, aż do numeru 15, czyli przedmiotu najmniej ważnego.
Porównaj z kolejnością NASA.
Pierwszy geolog na Księżycu, członek załogi Apollo 17, pobiera próbki skał Źródło: http://archiwum.wiz.pl/images/duze/1998/06/98061607.JPG
III. Miejsce realizacji zadania Zajęcia odbywają się w sali lekcyjnej, wyposażonej w tablicę. Na środku ustawiony jest krąg z krzeseł. Ławki ustawione są na obrzeżach. IV. Grupa uczestników Uczestnikami zajęć są osoby w wieku 12-∞ (ilość grupy 10-20). V. Osoby prowadzące zajęcia Rafał Pastwa VI. Cele wychowawcze Zajęcia mają na celu motywowanie, aktywizowanie wychowanków w poszczególnych sytuacjach wychowawczych oraz osiągnięcie przez nich pożądanych form aktywności. Wychowankowie powinni osiągnąć: dojrzałość psychiczną – ukierunkowanie na osiąganie odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka; dojrzałość społeczną – umiejętność wywiązywania się z pełnionych ról i przygotowania się do podejmowania nowych ról (oddziaływanie grupowe). VII. Formy wychowania a) przedmiotowe
b) organizacyjne
VIII. Techniki wychowawcze a) werbalne
b) niewerbalne
c) doraźne
IX. Metody wychowawcze Psychodrama i Socjodrama Plastyka jako metoda wspierająca X. Środki wychowawcze Tablica, flamastry (w przypadku braku tablicy – brystol + taśma klejąca). Zestaw zabaw integracyjnych. Wizytówki dla wszystkich uczestników, flamastry, kredki, nalepki. Test Rozbitkowie na księżycu NASA – kilka egzemplarzy. Literatura M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska: „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1992; M. Łobocki: „W poszukiwaniu skutecznych form wychowania”, WSiP, Warszawa 1990; K. Konarzewski: „Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych”, PWN, Warszawa 1982; M. Konopczyński „Metody twórczej resocjalizacji”, PWN, Warszawa 2006; A. Węgliński: „Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna”, AWH Antoni Dudek, Lublin 2004.
pomysł i opracowanie rap
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
redaguje Rafał Pastwa © 2017 |