TECHNIKI MEDIACJI SZKOLNEJ
Techniki Mediacji Szkolnej
Mediacja to jeden ze sposobów rozwiązywania sporów, w którym bezstronny mediator pomaga dojść do porozumienia osobom będącym w sytuacji konfliktowej. Celem działania mediatora jest przede wszystkim usprawnienie, a czasami wręcz umożliwienie, przeprowadzenia rzeczowej rozmowy o problemie. Strony konfliktu najpełniej znają swoje potrzeby i dlatego w mediacji traktowane są jak eksperci od rozwiązań sporu, którego są uczestnikami. W rezultacie to wyłącznie od nich zależy kształt ostatecznego porozumienia. Mediatorzy nie narzucają rozwiązań i nie rozstrzygają sporu. Zaakceptują także brak porozumienia, jeżeli taka będzie wola stron. Mediacja koncentruje się na potrzebach i interesach uczestników konfliktu. Stwarza możliwość wypowiedzenia swoich racji w sposób spokojny i przemyślany, co jest możliwe dzięki obecności osoby pośredniczącej w rozmowie, jaką jest mediator.[1]
Uwaga: W mediacji koncentrujemy się tylko na jednym problemie!
Mediacje dzielą się na:
Pośrednie (z ofiarą i sprawcą gdzie podstawowym pytaniem jest Czego żąda ofiara od sprawcy?)
Bezpośrednie (wspólne wypracowanie przez strony zasad oraz zebranie informacji Czego oczekują ode mnie jako mediatora? – spisanie zasad)
Zasady mediacji:
Dobrowolności (dana osoba może zrezygnować kiedy chce w trakcie mediacji)
Poufności (dotyczy wszystkich stron mediacji)
Neutralności (nie podawanie konkretnych rozwiązań – zadawanie umiejętnych pytań
Bezstronności (unika się spraw w których biorą udział znajomi)
Bezinteresowności
Szacunku
Fachowości
Akceptowalności
Schemat mediacji szkolnej:
(u – uczeń, r – rodzic, n – nauczyciel)
Peers – mediatorzy – mediatorzy rówieśnicy → mediacje właściwe (konflikty u-u)
W skład Peers – mediatorów wchodzą:
· Mediator główny (bycie mediatorem ma być zaszczytem!) – dziecko, które prowadzi w sposób praktyczny mediacje
· Kontroler (pomocnik głównego – pisze protokół, daje informacje zwrotne głównemu po spotkaniu; kontroler może awansować na głównego) – dzieci zgłaszające się do działań bez doświadczenia
Cechy |
Umiejętności |
|
|
Narzędzia mediatora
· Odzwierciedlenie (Polega na powiedzeniu naszemu rozmówcy, jakie są, naszym zdaniem, jego odczucia i uczucia, np. „widzę, że jesteś smutny z tego powodu”).
· Parafraza (Technika ta polega na powtórzeniu własnymi słowami treści przesłania płynącego zarówno ze słów, jak i towarzyszącej im mowy ciała. Jej istotą jest wydobycie najważniejszych informacji i uzyskanie potwierdzenia nadawcy, że dokonana interpretacja jest zgodna z przekazem).
· Zadawanie pytań (Celem tej techniki jest uzyskanie dodatkowych informacji, które potrzebne są do pełnego zrozumienia opisu sytuacji lub wyjaśnienia niejasnych punktów rozmowy).
Techniki mediacji szkolnej - przykład
Mediacja odbyła się dnia, ………………… w ……………………………..
Problem – bójka
ofiara …………………………………….…..
(Imię i nazwisko)
sprawca ……………………………………..
(Imię i nazwisko)
W wyniku mediacji w dniu …….……………. została zawarta ugoda.
Ugoda
Przeprosiny na forum klasy w najbliższym tygodniu podczas godziny wychowawczej.
Zakup czekolady z orzechami na przeprosiny.
Referat jak sobie radzić w sytuacji ofiary przemocy.
Zobowiązanie do zachowania pozytywnego stosunku do innych uczniów.
W wyniku nie wywiązania się z warunków ugody – zachowanie naganne.
Podpis ……………..… ………………..….. (Imię i nazwisko) |
Podpis ……………… .……….…..…….. (Imię i nazwisko) |
Ugoda z dnia …………………….. podpisana w trzech jednakowych egzemplarzach po jednej dla każdej ze stron oraz mediatora.
Kontroler …………… …………………. (Imię i nazwisko) |
Mediator ………….. ……………..….. (Imię i nazwisko) |
[1] Źródło: http://www.mediacja.com/index.php/Czym-jest-mediacja.html
Więcej informacji na temat mediacji http://ms.gov.pl/pl/dzialalnosc/mediacje/
Opracowanie Rafał Pastwa