REALIZOWANE PROJEKTYCOMENIUS 2012/2014CZWARTKI Z BAJKĄZIELONA SZKOŁAMAŁA ROMAROZWINĄĆ SKRZYDŁAPIERWSZAKICOMENIUS 2009/2011

KONTAKTHISTORIA ABSOLWENCIPATRONPRACOWNICYLINKI

DOKUMENTACJA SZKOŁYSTATUTWYCHOWANIEPROFILAKTYKAOCENIANIE

REDAGUJĄ NAUCZYCIELEARTYKUŁYSCENARIUSZEFOTOGRAFIEINTEGRACJAMONTESSORIBIBLIOTEKAHARCERSTWO

 

 

 GLOBALNIE - ODPOWIEDZIALNI

COMENIUS 2012/2014

STRONA GŁÓWNA

AKTUALNOŚCIDRUKI-REKRUTACJA

PLAN LEKCJI

SZKOLNA RADA RODZICÓW

RZECZNIK PRAW UCZNIA

KONKURSYKÓŁKASPORT

REDAGUJĄ UCZNIOWIESAMORZĄDPREZENTACJEKOMIKSYQUIZY

MATERIAŁY DO LEKCJIRELIGIAINFORMATYKAPRZYWÓDZTWO

Globalnie – Odpowiedzialni to tytuł warsztatów dla zaproszonych nauczycieli, koordynatorów projektów ekologicznych przez krakowską fundację ZNAK. Uczestnicy szkolenia w praktyce poznali metody, formy, różnorodne gry i ćwiczenia, które pozwalają w pełni przekazać wiedzę uczniom, kształtować postawy i dobre nawyki odpowiedzialnego mieszkańca Ziemi.

Co to jest globalne ocieplenie? Globalne ocieplenie jest to zjawisko polegające na zwiększaniu się średniej temperatury ziemskiej atmosfery i oceanów.

Globalne ocieplenie spowodowane jest wypuszczaniem do atmosfery gazów cieplarnianych głównie dwutlenku węgla oraz metanu. Gazy cieplarniane zapobiegają wydostaniu się promieniowania podczerwonego z Ziemi do przestrzeni kosmicznej, powodując podgrzewanie się Ziemi. Innymi słowy ciepło zamiast wydostać się w kosmos, jest gromadzone w atmosferze jak pod grubym kocem, powodując zwiększanie temperatury.

Badania dowodzą, że powodem występowania globalnego ocieplenia jest działalność człowieka, który jest odpowiedzialny za wypuszczanie do atmosfery gazów cieplarnianych. W praktyce oznacza to na przykład jazdę samochodem, podróże samolotami odrzutowymi, korzystanie z elektryczności z pobliskiej elektrowni spalającej węgiel, spalanie drewna czy powstawanie niektórych procesów rolniczych (jak uprawa ryżu).

Znaczny wpływ na poziom gazów cieplarnianych w atmosferze ma również wycinanie lasów. Drzewa są zdolne do pobierania dwutlenku węgla z atmosfery i zamieniania go na tlen. W związku z czym wycinając lasy, człowiek zmniejsza zdolność do usuwania z atmosfery CO2.

 Jakie skutki ma globalne ocieplenie?

Podniesienie poziomu mórz i oceanów o od 9 cm do 88 cm do roku 2100. Taki wzrost poziomu wód może powodować powodzie podczas burz i sztormów, sezonowe podtopienia, a w niektórych regionach całkowite zalanie (półwysep Floryda, region Zatoki San Francisco, Holandia, Pekin).

Niespotykane dotąd susze i upały mogą spowodować brak wody, pożary oraz śmierć dziesiątek tysięcy ludzi (jak choćby podczas fali upałów w Europie w 2002 roku). Paradoksalnie w momencie występowania susz i upałów, w innych regionach może dochodzić do niespotykanych burz, opadów deszczu i lawin błotnych.

Zmniejszenie populacji niektórych roślin i zwierząt. W niektórych przypadkach wzrost temperatury może spowodować całkowite wyginięcie niektórych gatunków fauny i flory które nie będą w stanie przystosować się do zmian klimatycznych.

Zagrożenie chorobami przenoszonymi przez komary, insekty i gryzonie w regionach, w których wcześniej choroby te były niespotykane.

 

 Co to jest edukacja globalna?

 Materiały dla nauczycieli (prezentacja)

 

Iwona Kucharek

 

 

 

redaguje Rafał Pastwa  © 2014