|
|||||||
|
|||||||
|
|
||||||
Na lekcjach słychać ciągłe gadanie, po schodach tupot i wieczne bieganie, ten hałas każdemu daje w kość, kiedy ktoś w końcu powie dość!? Dość tego po schodach biegania i bezustannego gadania. Ja Was bardzo proszę, ja tego hałasu nie znoszę !!! Cisza
XXI wiek to czas komputerów, telefonów komórkowych, smartfonów, tabletów itp. Wszystkich „wciąga” świat Internetu, gier, fantastycznych filmów. Żyjemy coraz szybciej i głośniej. W szkole ten pośpiech wśród uczniów też jest widoczny. Wszędzie im się spieszy, chcą szybciej pracować, bawić się głośno i niebezpiecznie, reagują nerwowo w niektórych sytuacjach. Na takie postępowanie ma wpływ m.in. hałas. Warto więc zadbać o ograniczenie jego poziomu wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Spokój i cisza mają bardzo duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka i nauki w szkole. Podjęliśmy różne działania, aby w szkole nie było głośno. Podczas zajęć w klasach I, II, III w każdym tygodniu w ciszy słuchamy muzyki relaksacyjnej. Jest to „Kwadrans ciszy”. Jedna godzina tygodniowo prowadzona jest przez nauczyciela bardzo cicho - „szeptem”. Dzieci również w ten sam sposób starają się odpowiadać. Zajęcia te nazwaliśmy „Lekcją szeptu”. Na korytarzach rozwieszone są hasła, złote myśli, cytaty wychwalające ciszę.
„Nie marnuj czasu dla próżnego hałasu.” „Wielkie sprawy powstają w ciszy i skupieniu. Musimy się uczyć milczenia i skupienia.” „Cisza jest żywiołem, w którym formują się rzeczy wielkie.” „Głośniej niżeli w rozmowach Bóg przemawia w ciszy. I kto w sercu ucichnie, zaraz go usłyszy.” „Ludzie przypominają skarbonkę. Im mniej jest napełniona, tym większy robi hałas. ” Kolejnym działaniem będzie konkurs „Walka z hałasem”. Uczniowie z klasy, którzy podczas przerw potrafią bawić się spokojnie i cicho zostaną za swoje postępowanie nagrodzeni. O przebiegu i wynikach konkursu na pewno poinformujemy. Wszystkim życzymy powodzenia! Realizacja tych działań wymaga zaangażowania wszystkich nauczycieli, uczniów i wsparcia rodziców. Liczymy na zainteresowanie naszymi propozycjami.
J. Nowakowska, I. Paleczna, E. Zielińska
|
|||||||
redaguje Rafał Pastwa © 2014 |