REALIZOWANE PROJEKTYERAZMUS+ 2016/2018COMENIUS 2012/2014CZWARTKI Z BAJKĄZIELONA SZKOŁAMAŁA ROMAROZWINĄĆ SKRZYDŁAPIERWSZAKICOMENIUS 2009/2011

KONTAKTHISTORIA ABSOLWENCIPATRONPRACOWNICYLINKI

DOKUMENTACJA SZKOŁYSTATUTWYCHOWANIEPROFILAKTYKAOCENIANIE

REDAGUJĄ NAUCZYCIELEARTYKUŁYSCENARIUSZEFOTOGRAFIEINTEGRACJAMONTESSORIBIBLIOTEKAHARCERSTWO

 

 

 MIESIĄC JĘZYKA OJCZYSTEGO

 

STRONA GŁÓWNA

AKTUALNOŚCIDRUKI-REKRUTACJA

PLAN LEKCJI

SZKOLNA RADA RODZICÓW

RZECZNIK PRAW UCZNIA

KONKURSYKÓŁKASPORT

REDAGUJĄ UCZNIOWIESAMORZĄDPREZENTACJEKOMIKSYQUIZY

MATERIAŁY DO LEKCJIRELIGIAINFORMATYKAPRZYWÓDZTWOJĘZYK ANGIELSKI

 

 

  opublikowano dnia 03.03.2017 r.

A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają

Mikołaj Rej

21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został on ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku dla upamiętnienia wydarzeń z 1952 roku w miejscowości Dhaka, obecnej stolicy Bangladeszu. Zginęło wówczas 5 studentów, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu urzędowego.

Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego mają na celu podkreślenie różnorodności językowej świata, promocję wielojęzyczności, a także zwrócenia uwagi na liczbę języków zagrożonych i ginących.

Pierwsze obchody tego święta w Polsce zorganizowano 11 lat temu. Jak podkreśla prof. Jerzy Bralczyk - to bardzo ważne święto. Językoznawca dodaje, że najlepiej, by była to kwestia codzienności, że język jest dla nas bardzo ważny i dbamy o niego.

Jak dało się zauważyć w ostatnich latach, zubażanie języka postępuje w najlepsze. Spora część młodych ludzi ma zwyczajnie ograniczone słownictwo. Dlatego postanowiłyśmy w naszej szkole zrealizować projekt, który ma za zadanie wpłynąć na poprawę naszej rodzimej mowy i rozbudzić zainteresowania polszczyzną wśród dzieci i młodzieży. Pragnęłyśmy  zachęcić uczniów do ładnego wysławiania się, unikania niepotrzebnych zapożyczeń z języków obcych, nieużywania wulgaryzmów oraz zapoznać ich ze sposobami radzenia sobie z wątpliwościami językowymi.

Dzięki stwarzaniu uczniom sposobności do zaangażowania emocjonalnego i zabawy projekt stanowił okazję do poszerzania wiedzy, przyjaznego współzawodnictwa, nabywania umiejętności wyboru właściwej strategii pracy w grupie i wykazania się pomysłowością. Podczas pracy nad nim realizowane były następujące cele: podniesienie poziomu kultury języka polskiego i umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie; wzbudzenie zainteresowania polszczyzną wśród uczniów; rozwijanie sprawności językowej; kształtowanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu i wykorzystywania zdobytej wiedzy; dbałość o poprawność wypowiedzi; rozwijanie umiejętności poszukiwania wiadomości, ich porządkowania, systematyzowania; wzmocnienie motywacji do nauki; uczenie się poprzez działanie, doświadczanie, aktywne uczestnictwo; kształcenie właściwych zachowań społecznych (promowanie zasad fair play).

Przez cały luty w naszej szkole odbywały się różnorodne konkursy, akcje, projekty językowe i czytelnicze. Każde dziecko mogło znaleźć coś dla siebie. Uzdolnieni literacko uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności w konkursie „Literackie Walentynki”.

Nagrody otrzymały:

Wiktoria Wyrośla – kl. 6; Maja Kusa, Julia Wiczuk, Zuzanna Borowiska – kl. 5; Lena Dzierżak, Emilia Karabela, Lena Oleszczuk – kl. 4

Wyróżnienia powędrowały do:

Oliwii Topolskiej, Karoliny Pytlak – kl. 6; Karoliny Wąsik, Wiktorii Deszczak, Natalii F rączek , Kingi Wójcik – kl. 5; Alicji Kozyrskiej, Oliwii Sidorowicz, Marii Bieleckiej, Nadii  Dziaduch, Aleksandry Kieragi, Emilii Wrzochol, Olgi Zając, Mai  Złotochy – kl. 4,

Cieszy nas duża frekwencja uczniów w konkursach: czytania ze zrozumieniem „Myślę, czytam, rozumiem” i ortograficznym. 

„Mistrzami Ortografii” zostali:

kl. 4 – Lena Dzierżak; Kl. 5 – Natalia Góralczyk; Kl. 6 – Oliwia Topolska, Izabela Wicha, Weronika Durka, Kamil Basiakowski, Natalia Ryś.

II miejsce zdobyli: kl. 4 – Nadia Dziaduch; Kl. 5 – Emilia Szeląg; Kl. 6 – Maja Mieśniak, Karolina Kłak

Na III miejscu uplasowały się: kl. 4 – Emilia Karabela; Kl. 6 – Malwina Król

Konkurs sprawdzający czytanie ze zrozumieniem wyłonił następujących laureatów:

I miejsce: kl. 4 – Marcelina Mac, Emilia Karabela, Maja Markowska

II miejsce: kl. 4 – Anita Zdyb; Kl. 5 – Dorota Gołębiowska; Kl. 6 – Weronika Durka

III miejsce: kl. 4 – Borys Równicki, Anna Pawełkiewicz, Olga Zając, Aleksandra Kieraga;

Kl. 5 Karolina Cięszczyk; Kl. 6 – Igor Lichota

Szansę na zdobycie nagrody mieli również uczniowie uzdolnieni plastycznie. Przygotowali oni plakaty o różnej tematyce : „Grzeczne słówka”, „Złote myśli o języku polskim” i „Stop wulgaryzmom”. Zostały one zaprezentowane podczas Wielkiego Finału.

Nagrody zdobyły: Dorota Woźniak, Emilia Karabela, Alicja Kozyrska – kl. 4; Kinga Wójcik, Tosia Pyśniak – kl. 5;  Karolina Pytlak, Iza Wicha – kl. 6.

Wyróżnienia otrzymały : Olga Zając, Oliwia Sidorowicz, Amelia Meisner, Emilia Wrzochol, Ola Wojnicka, Natalia Węgiel, Aleksandra Kieraga, - kl. 4, Andżelika Dajos, Emilia Więckowska, Wiktoria Deszczak, Karolina Cięszczyk – kl. 5.

W ciągu całego miesiąca nauczyciele poloniści starali się wyłonić uczniów prowadzących najpiękniejsze zeszyty, którzy uzyskali tytuł Mistrza Kaligrafii:

Kl. 4: Alicja Kozyrska, Nadia Dziaduch, nagroda specjalna – Bartek Ambrozik; Kl. 5: Martyna Czarnecka, Laura Roszko; Kl. 6: Agnieszka Kopeć, Milena Wojtowicz

Ostatni konkurs Złotousty był adresowany do uczniów z bezbłędną dykcją, którzy mieli za zadanie zaprezentowanie się przed całą społeczności szkolną z interpretacją trudnego wiersza. Na każdym poziomie została wyłoniona jedna osoba:

Kl. 4 Anita Zdyb; Kl. 5 - Dorota Gołębiowska; Kl. 6 - Oliwia Topolska

24 lutego odbył się Wielki Finał Miesiąca Języka Polskiego w naszej szkole.  W trakcie imprezy, w której uczestniczyli wszyscy uczniowie z klas IV-VI oraz nauczyciele, nastąpiło uroczyste rozstrzygniecie konkursów i wręczenie nagród. Najważniejszy jednak, a jednocześnie najciekawszy okazał się Quiz z języka polskiego, w którym przedstawiciel wszystkich klas zaprezentowali swoje umiejętności polonistyczne.

 Kliknij zdjęcie, aby powiększyć widok.

Niezwykłe emocje wzbudziły liczne konkurencje: Corrida Ortograficzna, konkurs krasomówczy Daję słowo, turniej „Co to za przysłowie?”, „Czy znasz frazeologizmy?”, itd. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą, ale także wielkim zaangażowaniem i entuzjazmem.

 

Wszyscy zaś mieli okazję do wspanialej zabawy i pogłębiania swej wiedzy. Tego typu działanie z pewnością wpłynie na poniesienie świadomości językowej naszych uczniów oraz wzmocni w nich poczucie odpowiedzialności za polszczyznę.

 

 

Iwona Karabela, Jolanta Markuszewska

 

redaguje Rafał Pastwa  © 2017