|
|||||||
|
|||||||
|
|
|
|||||
opublikowano dnia 03.03.2017 r. „A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają” Mikołaj Rej
21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został on ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku dla upamiętnienia wydarzeń z 1952 roku w miejscowości Dhaka, obecnej stolicy Bangladeszu. Zginęło wówczas 5 studentów, którzy domagali się nadania językowi bengalskiemu statusu urzędowego. Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego mają na celu podkreślenie różnorodności językowej świata, promocję wielojęzyczności, a także zwrócenia uwagi na liczbę języków zagrożonych i ginących. Pierwsze obchody tego święta w Polsce zorganizowano 11 lat temu. Jak podkreśla prof. Jerzy Bralczyk - to bardzo ważne święto. Językoznawca dodaje, że najlepiej, by była to kwestia codzienności, że język jest dla nas bardzo ważny i dbamy o niego. Jak dało się zauważyć w ostatnich latach, zubażanie języka postępuje w najlepsze. Spora część młodych ludzi ma zwyczajnie ograniczone słownictwo. Dlatego postanowiłyśmy w naszej szkole zrealizować projekt, który ma za zadanie wpłynąć na poprawę naszej rodzimej mowy i rozbudzić zainteresowania polszczyzną wśród dzieci i młodzieży. Pragnęłyśmy zachęcić uczniów do ładnego wysławiania się, unikania niepotrzebnych zapożyczeń z języków obcych, nieużywania wulgaryzmów oraz zapoznać ich ze sposobami radzenia sobie z wątpliwościami językowymi.
Dzięki stwarzaniu uczniom sposobności do zaangażowania emocjonalnego i zabawy projekt stanowił okazję do poszerzania wiedzy, przyjaznego współzawodnictwa, nabywania umiejętności wyboru właściwej strategii pracy w grupie i wykazania się pomysłowością. Podczas pracy nad nim realizowane były następujące cele: podniesienie poziomu kultury języka polskiego i umiejętności wypowiadania się w mowie i w piśmie; wzbudzenie zainteresowania polszczyzną wśród uczniów; rozwijanie sprawności językowej; kształtowanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu i wykorzystywania zdobytej wiedzy; dbałość o poprawność wypowiedzi; rozwijanie umiejętności poszukiwania wiadomości, ich porządkowania, systematyzowania; wzmocnienie motywacji do nauki; uczenie się poprzez działanie, doświadczanie, aktywne uczestnictwo; kształcenie właściwych zachowań społecznych (promowanie zasad fair play). Przez cały luty w naszej szkole odbywały się różnorodne konkursy, akcje, projekty językowe i czytelnicze. Każde dziecko mogło znaleźć coś dla siebie. Uzdolnieni literacko uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności w konkursie „Literackie Walentynki”. Nagrody otrzymały: Wiktoria Wyrośla – kl. 6; Maja Kusa, Julia Wiczuk, Zuzanna Borowiska – kl. 5; Lena Dzierżak, Emilia Karabela, Lena Oleszczuk – kl. 4 Wyróżnienia powędrowały do: Oliwii Topolskiej, Karoliny Pytlak – kl. 6; Karoliny Wąsik, Wiktorii Deszczak, Natalii F rączek , Kingi Wójcik – kl. 5; Alicji Kozyrskiej, Oliwii Sidorowicz, Marii Bieleckiej, Nadii Dziaduch, Aleksandry Kieragi, Emilii Wrzochol, Olgi Zając, Mai Złotochy – kl. 4, Cieszy nas duża frekwencja uczniów w konkursach: czytania ze zrozumieniem „Myślę, czytam, rozumiem” i ortograficznym. „Mistrzami Ortografii” zostali: kl. 4 – Lena Dzierżak; Kl. 5 – Natalia Góralczyk; Kl. 6 – Oliwia Topolska, Izabela Wicha, Weronika Durka, Kamil Basiakowski, Natalia Ryś. II miejsce zdobyli: kl. 4 – Nadia Dziaduch; Kl. 5 – Emilia Szeląg; Kl. 6 – Maja Mieśniak, Karolina Kłak Na III miejscu uplasowały się: kl. 4 – Emilia Karabela; Kl. 6 – Malwina Król Konkurs sprawdzający czytanie ze zrozumieniem wyłonił następujących laureatów: I miejsce: kl. 4 – Marcelina Mac, Emilia Karabela, Maja Markowska II miejsce: kl. 4 – Anita Zdyb; Kl. 5 – Dorota Gołębiowska; Kl. 6 – Weronika Durka III miejsce: kl. 4 – Borys Równicki, Anna Pawełkiewicz, Olga Zając, Aleksandra Kieraga; Kl. 5 –Karolina Cięszczyk; Kl. 6 – Igor Lichota Szansę na zdobycie nagrody mieli również uczniowie uzdolnieni plastycznie. Przygotowali oni plakaty o różnej tematyce : „Grzeczne słówka”, „Złote myśli o języku polskim” i „Stop wulgaryzmom”. Zostały one zaprezentowane podczas Wielkiego Finału. Nagrody zdobyły: Dorota Woźniak, Emilia Karabela, Alicja Kozyrska – kl. 4; Kinga Wójcik, Tosia Pyśniak – kl. 5; Karolina Pytlak, Iza Wicha – kl. 6. Wyróżnienia otrzymały : Olga Zając, Oliwia Sidorowicz, Amelia Meisner, Emilia Wrzochol, Ola Wojnicka, Natalia Węgiel, Aleksandra Kieraga, - kl. 4, Andżelika Dajos, Emilia Więckowska, Wiktoria Deszczak, Karolina Cięszczyk – kl. 5. W ciągu całego miesiąca nauczyciele poloniści starali się wyłonić uczniów prowadzących najpiękniejsze zeszyty, którzy uzyskali tytuł Mistrza Kaligrafii: Kl. 4: Alicja Kozyrska, Nadia Dziaduch, nagroda specjalna – Bartek Ambrozik; Kl. 5: Martyna Czarnecka, Laura Roszko; Kl. 6: Agnieszka Kopeć, Milena Wojtowicz Ostatni konkurs „Złotousty” był adresowany do uczniów z bezbłędną dykcją, którzy mieli za zadanie zaprezentowanie się przed całą społeczności szkolną z interpretacją trudnego wiersza. Na każdym poziomie została wyłoniona jedna osoba: Kl. 4 – Anita Zdyb; Kl. 5 - Dorota Gołębiowska; Kl. 6 - Oliwia Topolska 24 lutego odbył się Wielki Finał Miesiąca Języka Polskiego w naszej szkole. W trakcie imprezy, w której uczestniczyli wszyscy uczniowie z klas IV-VI oraz nauczyciele, nastąpiło uroczyste rozstrzygniecie konkursów i wręczenie nagród. Najważniejszy jednak, a jednocześnie najciekawszy okazał się Quiz z języka polskiego, w którym przedstawiciel wszystkich klas zaprezentowali swoje umiejętności polonistyczne. Kliknij zdjęcie, aby powiększyć widok. Niezwykłe emocje wzbudziły liczne konkurencje: Corrida Ortograficzna, konkurs krasomówczy – Daję słowo, turniej „Co to za przysłowie?”, „Czy znasz frazeologizmy?”, itd. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą, ale także wielkim zaangażowaniem i entuzjazmem. Wszyscy zaś mieli okazję do wspanialej zabawy i pogłębiania swej wiedzy. Tego typu działanie z pewnością wpłynie na poniesienie świadomości językowej naszych uczniów oraz wzmocni w nich poczucie odpowiedzialności za polszczyznę.
Iwona Karabela, Jolanta Markuszewska |
|||||||
redaguje Rafał Pastwa © 2017 |