|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
STRUKTURA SCENARIUSZA ZAJĘĆ I. Temat zajęć (zadanie wychowawcze) Działam w grupie – akceptacja, partnerstwo, normy. II. Czas trwania zajęć 2x45 min A. Zajęcia wstępne a) Autoprezentacja wychowawcy imię i nazwisko Rafał Pastwa - magister pedagogiki specjalnej, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii, 1996. b) Autoprezentacja grupy Prezentacje. Wychowankowie przedstawiają się. Mówią krótko o sobie np. Nazywam się Janek Nowak, mam 14 lat. Mieszkam w Poniatowej przy ulicy Szkolnej. Mam siostrę i brata. Lubię gry komputerowe i zwierzęta. Mam psa, który wabi się Ness … Tworzenie wizytówek. Wychowankowie tworzą kolorowe wizytówki, które zawierają: imię i nazwisko oraz jakiś symbol graficzny. Mogą być kolorowe, ale czytelne. Następnie wizytówki przypinają do ubrań. Zabawa „Niewidomy i przewodnik”. Wychowankowie dobierają się w pary. Jedna osoba zawiązuje chustę na oczy, jest zatem niewidoma, a druga chwyta ją za rękę i oprowadza po świetlicy, pokazując wszystkie ciekawe przedmioty czy osoby. Inne pary robią to samo. Po 5 minutach następuje zmiana ról. Dzieci uczą się w tej zabawie zaufania do siebie, dlatego warto zwrócić uwagę na to, by unikały głupich dowcipów i wzięły pełną odpowiedzialność za osobę oprowadzaną. Rundka kończy się zabawą. Dzieci siadają w kręgu i opowiadają po kolei na pytania dotyczące tego, jak czuły się w obu rolach, w której lepiej; czy ufał sobie nawzajem. Ustalamy norm w grupie. Siedząc w kręgu, ustalamy dyskutując normy obowiązujące w grupie. Np.: · ufamy sobie, · nie wyśmiewamy innych, · nie obrażamy się, · mówimy prawdę, · gdy jeden mówi inni słuchają. Normy zapisujemy na tablicy lub na papierze, a następnie wieszamy w widocznym miejscu. Zadanie kończymy rundką na temat przydatności i przestrzegania norm. „Powtórz i dodaj”. Wychowankowie siedzą nadal w kręgu. Jedna osoba, np. Paweł, zaczyna zabawę, mówiąc np. „lubię gry komputerowe”. Następna osoba np. Tomek powtarza: Paweł lubi gry komputerowe, a „ja lubię jeść gofry”. Następna osoba powtarza: Paweł lubi gry komputerowe, Tomek lubi jeść gofry, a „ja lubię śpiewać” itd. Rundkę kończymy wymianą uwag na temat tej zabawy. Masaż – „Lepienie pierogów”. Przyzwyczajanie do dotyku. Dzieci stają w kręgu, jeden za drugim lub dobierają się w pary. Prowadzący z jednym dzieckiem staje wewnątrz kręgu i pokazuje, jak przebiega zabawa. Pozostali uczniowie powtarzają jego czynności. Wychowawca zaczyna głośno mówiąc: „Jest to masaż pod nazwą „Lepienie pierogów”, a więc zaczynamy od czyszczenia stolnicy, którą są plecy; sypiemy na nie mąkę; wbijamy jajko; zagniatamy; rozwałkowujemy ciasto; wykrawamy kółeczka na pierogi; wsadzamy w nie farsz; pierogi sklejamy; i jeden po drugim zdejmujemy; a teraz czyścimy stolnice, czyli plecy”. Zakończenie. Przypominamy o normach i ich znaczeniu. Pytania typu: Czy zajęcia się podobały? Jak wychowankowie się bawili? Czy ufają sobie nawzajem? W jakim nastroju kończą pierwszą część zajęć? c) Prawa podopiecznych w czasie zajęć Wspólnie z wychowankami przy użyciu metody „Burzy mózgów”- zapisujemy prawa, które zagwarantują im podmiotowość podczas zajęć: · Prawo do szukania rozwiązania na własną rękę. · Prawo do wyboru zadań z wielu możliwych. · Prawo do wypracowania wniosków na forum grupy. · Prawo do oceny własnej sposobu wykonania zadania jak i osiągniętego wyniku grupy. d) Zasady wspólnej pracy Uświadomienie wychowankom zasad pracy w grupie i zapisanie ich na tablicy. · Zasada akceptacji (akceptacja wszystkich uczestników grupy, każdy może wypowiedzieć swoje zdanie; unikanie postępowania wg schematu „nie bo nie”). · Zasada partnerstwa (relacje równoprawne, które wykluczają postawę typu „góra-dół”). · Zasada istnienia norm (w pierwszej kolejności kierowanie się regułą dobra wspólnego).
B. Zajęcia właściwe ROZBITKOWIE NA KSIĘŻYCU Możliwe warianty zadania: 1. Ustal kolejność samodzielnie. 2. Ustal kolejność w grupie (3-10) osobowej w drodze głosowania (bez dyskusji). 3. Ustal kolejność w grupie (3-10) osobowej w drodze konsensusu. 4. Porównaj z kolejnością NASA. Wasz statek kosmiczny wylądował awaryjnie na Księżycu. Mieliście się spotkać ze statkiem macierzystym o 200 mil (321,86 km) dalej po jasnej stronie Księżyca, ale lądowanie awaryjne zniszczyło Wasz statek i cały sprzęt pokładowy, z wyjątkiem 15 wymienionych poniżej przedmiotów. Przeżycie Waszej załogi zależy od tego, czy dotrzecie do statku macierzystego, tak więc musicie wybrać najważniejsze przedmioty, które możecie zabrać w tę 200-milową podróż. Waszym zadaniem jest uszeregować 15 przedmiotów w zależności od tego, na ile są one ważne, aby przeżyć. Numer jeden przyporządkujcie najważniejszemu przedmiotowi, numer dwa drugiemu co do ważności i tak dalej, aż do numeru 15, czyli przedmiotu najmniej ważnego.
Porównaj z kolejnością NASA.
Kolejność NASA
Omówienie wyników przedstawionych przez liderów poszczególnych grup i porównanie z kolejnością NASA. Zbieranie informacji zwrotnych od wychowanków: - na temat osób prowadzących zajęcia DIAGRAM CECH OSOBOWOŚCIOWYCH MOJEGO WYCHOWAWCY (PROFIL PSYCHOSPOŁECZNY)
KWALIFIKACJE ZAWODOWE MOJEGO WYCHOWAWCY (PRZYDATNOŚĆ)
- przebiegu zajęć właściwych
DZIĘKUJĘ ZA WYPEŁNIENIE ANKIETY - ANKIETA JEST ANONIMOWA Podsumowanie zajęć i podziękowanie wychowankom za przestrzeganie wcześniej ustalonych norm i zasad wspólnej pracy. III. Miejsce realizacji zadania: Zajęcia odbywają się w sali lekcyjnej, świetlicy bądź auli, wyposażonej w tablicę. Na środku ustawiony jest krąg z krzeseł. Ławki ustawione są na obrzeżach. IV. Grupa uczestników: Uczestnikami zajęć są uczniowie w wieku 13-16 (ilość grupy 10-20). V. Osoby prowadzące zajęcia: Rafał Pastwa VI. Cele wychowawcze Zajęcia mają na celu motywowanie, aktywizowanie wychowanków w poszczególnych sytuacjach wychowawczych oraz osiągnięcie przez nich pożądanych form aktywności. Wychowankowie powinni osiągnąć: dojrzałość psychiczną – ukierunkowanie na osiąganie odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka; dojrzałość społeczną – umiejętność wywiązywania się z pełnionych ról i przygotowania się do podejmowania nowych ról (oddziaływanie grupowe). VII. Formy wychowania a) przedmiotowe · wychowanie przez działalność twórczą (wizytówki, plakaty z normami, prawami, zasadami), · wychowanie przez działalność poznawczą (normy obowiązujące w grupie), · wychowanie przez działalność recepcyjną (treści społeczne i moralne), · wychowanie przez działalność usługowo – opiekuńczą (kształtowanie postaw prospołecznych, wyrabianie nawyków koleżeńskich), · wychowanie przez działalność zabawowo – rozrywkową (zabawy w grupie). b) organizacyjne · indywidualne (autoprezentacja, rozmowy indywidualne, wzmocnienia społeczne) · zespołowe (praca w grupie) VIII. Techniki wychowawcze a) werbalne · wyzwalanie pomysłów – „Burza mózgów” · technika decyzji grupowej · swobodna ekspresja słowna b) niewerbalne · swobodna ekspresja plastyczna c) doraźne · udzielanie indywidualnej pomocy · wzmacnianie pozytywne i negatywne · ignorowanie zachowań niepożądanych IX. Metody wychowawcze: Psychodrama i Socjodrama, Plastyka jako metoda wspierająca X. Środki wychowawcze · Tablica, flamastry (w przypadku braku tablicy – brystol + taśma klejąca). · Zestaw zabaw integracyjnych. · Wizytówki dla wszystkich uczestników, flamastry, kredki, nalepki. · Test Rozbitkowie na księżycu NASA – kilka egzemplarzy. Literatura M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska: „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1992; M. Łobocki: „W poszukiwaniu skutecznych form wychowania”, WSiP, Warszawa 1990; K. Konarzewski: „Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych”, PWN, Warszawa 1982; M. Konopczyński „Metody twórczej resocjalizacji”, PWN, Warszawa 2006; A. Węgliński: „Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna”, AWH Antoni Dudek, Lublin 2004.
pomysł i opracowanie rap
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
redaguje Rafał Pastwa © 2013 |