REALIZOWANE PROJEKTYCOMENIUS 2012/2014CZWARTKI Z BAJKĄZIELONA SZKOŁAMAŁA ROMAROZWINĄĆ SKRZYDŁAPIERWSZAKICOMENIUS 2009/2011

KONTAKTHISTORIA ABSOLWENCIPATRONPRACOWNICYLINKI

DOKUMENTACJA SZKOŁYSTATUTWYCHOWANIEPROFILAKTYKAOCENIANIE

REDAGUJĄ NAUCZYCIELEARTYKUŁYSCENARIUSZEFOTOGRAFIEINTEGRACJAMONTESSORIBIBLIOTEKAHARCERSTWO

WYCIECZKA DO WARSZAWY 24.04.2013

REDAGUJĄ UCZNIOWIESAMORZĄDPREZENTACJEKOMIKSYQUIZY

MATERIAŁY DO LEKCJIRELIGIAINFORMATYKAPRZYWÓDZTWO

Sprawozdanie z wycieczki klas IV do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

W dniu 24 kwietnia 2013 roku uczniowie klas IV naszej szkoły wraz z wychowawcami: panią Jolą Markuszewską, panią Anią  Sawicką i panem Rafałem Pastwą wzięli udział w wyjeździe do Warszawy.

Głównym celem wycieczki było zwiedzanie Centrum Nauki Kopernik, znajdującego się nieopodal Stadionu Narodowego oraz spacer po mieście i obejrzenie zabytków stolicy.

Pierwszym punktem programu była wycieczka piesza po mieście. Zaczęliśmy ją od Placu Zamkowego, gdzie mogliśmy podziwiać Zamek Królewski i Kolumnę Zygmunta III Wazy. Zamek Królewski – niegdyś rezydencja królów i siedziba Sejmu Rzeczypospolitej Obojga Narodów – obecnie muzeum, ośrodek edukacji, kultury i sztuki, miejsce ważnych uroczystości państwowych. Jako rekonstrukcja Zamek został wpisany wraz z kompleksem Starego Miasta na światową listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Zaszczytne miejsce na Placu Zamkowym zajmuje Kolumna Zygmunta. Jest to najstarszy i najwyższy świecki pomnik w Warszawie, wzniesiony w 1644 roku z inicjatywy króla Władysława IV na cześć Zygmunta III Wazy. Pomnik ma 22 m wysokości, a postać króla mierzy 275 cm. Podczas II wojny światowej pomnik runął, a jego roztrzaskaną kolumnę umieszczono przy Zamku Królewskim, gdzie można ją oglądać do dnia dzisiejszego.

Kliknij zdjęcie, aby powiększyć widok.

Z Placu Zamkowego udaliśmy się jedną z najbardziej znanych ulic stolicy, kryjącej w sobie wiele zabytków - Krakowskie Przedmieście. Po drodze mijaliśmy: Kościół św. Anny, Pałac Prezydencki ze stojącym na dziedzińcu pomnikiem księcia Józefa Poniatowskiego, Hotel Bristol, Kościół Wizytek, Gmachy Uniwersytetu Warszawskiego, Bazylikę św. Krzyża. Spacer zakończyliśmy przed Pałacem Staszica oraz stojącym przed nim pomnikiem polskiego astronoma Mikołaja Kopernika (dzieło duńskiego rzeźbiarza Bertela Thornvaldsena). Dużą atrakcją okazały się multimedialne „Ławeczki Chopina”, na których wystarczyło nacisnąć guzik, aby usłyszeć wybrany fragment utworu.

Następnie przeszliśmy na Plac Piłsudskiego, gdzie przy Grobie Nieznanego Żołnierza mieliśmy okazję zobaczyć, jak odbywa się zmiana warty.

Po wyczerpującym spacerze po stolicy udaliśmy się na obiad w McDonald’s.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Centrum Nauki Kopernik. Jest to interaktywna wystawa, na której znajduje się około 340 eksponatów w sześciu galeriach tematycznych oraz Teatr Robotyczny, Park Odkrywców i planetarium. Są tam stanowiska doświadczalne i narzędzia pozwalające na samodzielne poszerzanie wiedzy i wyjaśnianie wielu zjawisk. Wizytę w CNK rozpoczęliśmy od obejrzenia przedstawienia teatralnego pt: „Tajemnica pustej szafy, czyli duchy z czwartego wymiaru” z RoboAktorami w rolach głównych.

Następnie zwiedzając przez 3 godziny obiekt w grupach, mogliśmy nie tylko oglądać, ale również przeprowadzać eksperymenty na poszczególnych stanowiskach. Dzięki temu dotychczas skomplikowane dla nas prawa przyrody stały się bardziej zrozumiałe i jasne. Przekonaliśmy się, że nauka to wciągająca i fascynująca przygoda. Czas w tym niesamowitym miejscu minął nam nieubłaganie.

Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy, był Stadion Narodowy. Wybudowano go w latach 2008 – 2011 w niecce byłego Stadionu Dziesięciolecia z myślą o turnieju finałowym Mistrzostw Europy UEFA Euro 2012. Jest to wielofunkcyjny obiekt sportowy, przystosowany do organizacji widowisk sportowych, koncertów muzycznych i innych wydarzeń kulturalnych. Może też pełnić funkcje biurowe, handlowe, hotelowe oraz gastronomiczne. Obiekt może pomieścić na trybunach ponad 58 tys. kibiców. Stadion zawiera kilka poziomów, których część znajduje się pod poziomem boiska. My zwiedziliśmy część nadziemną obiektu, rozprowadzającą widzów bezpośrednio na trybuny.

Niestety, wszystko co fajne, szybko się kończy. W późnych godzinach wieczornych zmęczeni, ale bardzo zadowoleni  dotarliśmy do Poniatowej.