REALIZOWANE PROJEKTYeTWINNING ERAZMUS+ 2016/2018COMENIUS 2012/2014CZWARTKI Z BAJKĄZIELONA SZKOŁAMAŁA ROMAROZWINĄĆ SKRZYDŁAPIERWSZAKICOMENIUS 2009/2011

KONTAKTHISTORIA ABSOLWENCIPATRONPRACOWNICYLINKI

DOKUMENTACJA SZKOŁYSTATUTWYCHOWANIEPROFILAKTYKAOCENIANIE

REDAGUJĄ NAUCZYCIELEARTYKUŁYSCENARIUSZEFOTOGRAFIEINTEGRACJAMONTESSORIBIBLIOTEKAHARCERSTWO

 

 MIESIĄC JĘZYKA POLSKIEGO 2021

 

STRONA GŁÓWNA

AKTUALNOŚCIDRUKI-REKRUTACJA

PLAN LEKCJI

SZKOLNA RADA RODZICÓW

RZECZNIK PRAW UCZNIA

KONKURSYKÓŁKASPORT

REDAGUJĄ UCZNIOWIESAMORZĄDPREZENTACJEKOMIKSYQUIZY

MATERIAŁY DO LEKCJIRELIGIAINFORMATYKAPRZYWÓDZTWOJĘZYK ANGIELSKI

PSYCHOLOG

 

 

  opublikowano dnia 01.04.2021 r.

 

21 lutego obchodzony jest na całym świecie Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. To wyjątkowe święto zostało ustanowione przez UNESCO, by podkreślić różnorodność językową i kulturową świata, a także zwrócić uwagę na języki zagrożone i ginące. Nauczycielki j. polskiego, historii i panie bibliotekarki z naszej szkoły zaproponowały uczniom wiele konkursów i projektów, których celem było promowanie języka ojczystego, przy jednoczesnym podkreślaniu znaczenia różnorodności językowej i kulturowej. Chciałyśmy w ten sposób spopularyzować wiedzę na temat języka polskiego, polskiej literatury i twórców oraz zwrócić uwagę dzieci na  konieczność ochrony dziedzictwa językowego, podnieść ich świadomość językową oraz kształtować poczucie odpowiedzialności za polszczyznę.

Dziś pragniemy podsumować wszystkie konkursy i projekty, które odbyły się na przełomie lutego i marca bieżącego roku w ramach Miesiąca Języka Polskiego. Wzięło w nich udział około 150 dzieci. Bardzo cieszy nas fakt, że tak wielu  uczniów przystąpiło do rywalizacji i włączyło się w różnorodne projekty.

Pragniemy nagrodzić tych, którzy otrzymali najwyższe wyniki w tych konkursach i wyłonić zwycięzców. 

Uczniowie klas czwartych  mieli za zadanie samodzielne ułożenie wiersza o tematyce miłosnej „Moja miłość do…”. Celem konkursu był rozwój kreatywności, zainteresowań językiem polskim i rozbudzenie wrażliwości estetycznej młodzieży.

 A oto nagrodzeni uczniowie z klas IV:

 Aleksandra Wójtowicz, kl. 4e – wiersz „Moja miłość – konie”,

 Michalina Kosik, kl. 4d – wiersz „Moja miłość”,

 Wiktoria Wyroślak, kl. 4e – wiersz „Książka”,

 Krzysztof Konarski, kl. 4e – wiersz „Moja miłość do …podróży”,

 Karolina Cieniuszek, kl. 4d – wiersz „Zakochana”.

 Uczniowie wyróżnieni w konkursie:

 Adrianna Zaręba kl. 4c – wiersz „Moja miłość do rysowania”,

 Dorota Mazgaj, kl. 4d – wiersz „Moja miłość do kota”,

 Jakub Czarnecki, kl. 4d- wiersz „Moja miłość do…”,

 Maja Bartoszcze, kl. 4c,

 Milena Kowalska, kl. 4av„Przyjaciel na zawsze”,

 Igor Sowiński, kl. 4c – wiersz „Moja mama”.

 Kliknij zdjęcie, aby powiększyć widok

 

Kolejny konkurs adresowany był do uczniów klas siódmych, a poświęcony sylwetce Cypriana Kamila Norwida. W bieżącym roku będziemy obchodzić bowiem 200. rocznicę urodzin tego wybitnego twórcy romantycznego. W uznaniu zasług dla polskiej sztuki i kultury tego zacnego wieszcza narodowego, jego nowatorskiej twórczości i patriotyzmu, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2021 Rokiem Cypriana Kamila Norwida. Nasza szkoła również postanowiła upamiętnić poetę i w ramach obchodów Miesiąca Języka Ojczystego  zorganizowany został konkurs wiedzy o życiu i twórczości Cypriana Kamila Norwida. Wzięli w nim udział uczniowie klas VII, mieli za zadanie wykonać pracę plastyczną w formie mapy myśli, zamieszczając w niej wiadomości z zakresu życia i twórczości pisarza.

 

 Nagrodzeni uczniowie:

 Aniela Kisielewska, kl. 7a – I miejsce

 Aleksandra Kramek, kl. 7b – II miejsce

 Maria Godzwon, kl. 7c – III miejsce

 Lena Kurowska, kl. 7 e – III miejsce

 Helena Żydek, kl. 7 e – wyróżnienie

 Martyna Wyzińska, kl. 7 e – wyróżnienie

 

Również biblioteka szkolna włączyła się w obchody Miesiąca Języka Polskiego i zaproponowała uczniom dwa konkursy.

Pierwszy związany był z  walentynkami - corocznym świętem zakochanych, które obchodzimy 14 lutego. Zwyczajem w tym dniu jest wysyłanie listów i   kartek zawierających wyznania miłosne (często pisane wierszem). Plastyczno–literacki konkurs „ Mój pomysł na Walentynkę” skierowany był do uczniów klas IV – VI . Jego uczestnicy mieli za zadanie wykonać  kartkę walentynkową  w dowolnej technice i formacie, tematyką musiała nawiązywać do Dnia Świętego Walentego, dodatkowo trzeba było umieścić na niej zredagowane  życzenia walentynkowe w postaci rymowanki lub wiersza.

Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, uczniowie wykazali się niezwykłą pomysłowością. Wszystkie prace były bardzo ciekawe i na wysokim poziomie, dlatego bardzo trudno było wyłonić zwycięzców.

 

 Poniżej podajemy listę osób nagrodzonych:

 Milena Kowalska, kl.4a

 Daniela Szykuła, kl. 4c

 Wiktoria Wojda, kl. 4c

 Adrianna Zaręba, kl. 4c

 Nikola Chojnacka, kl. 4c

 Karolina Cieniuszek, kl. 4d

 Jakub Czarnecki, kl. 4d

 Michalina Kosik, kl. 4d

 Oliwier Pawłowski, kl. 5a

 Eliza Żak, kl. 6a

 Milena Wójcik, 6c

 Szymon Jacak, kl. 6d

 Szymon Wojda, kl. 7f

 

 

Drugi konkurs poświęcony został jednemu z patronów roku 2021 – Krzysztofowi Kamilowi Baczyńskiemu.

 

„A otóż i macie wszystko.

Byłem jak lipy szelest,

Na imię mi było Krzysztof,

I jeszcze ciało – to tak niewiele”.

Była to doskonała okazja do uczczenia, obchodzonej 22 stycznia, setnej rocznicy urodzin pisarza oraz upamiętnienia jego zasług dla polskiej sztuki, niepodległości i kultury.
Z tej okazji uczniowie klas 7 i 8 wzięli udział w „Literackim konkursie wiedzy o życiu i twórczości K. K. Baczyńskiego” - najwybitniejszego twórcy pokolenia wojennego, który całym swoim życiem dawał przykład poświęcenia i miłości wobec narodu. Bardzo odważnie potrafił również walczyć słowem:
„Smutne są drzewa, kiedy w dłoniach słów

deszcz tylko został,
długie są drogi, kiedy brak mi słów
na drogach prostych”.

Konkurs miał na celu popularyzację i wzbogacenie wiedzy o życiu i twórczości poety, który poległ, walcząc w czasie powstania warszawskiego.

 Laureatkami konkursu zostały:
 Aleksandra Kramek kl. 7b

 Weronika Łakoma kl. 7c

 Antonina Przybycień kl. 7d

 Emilia Karabela kl. 8a

 Olga Zając kl. 8b

 Alicja Kozyrska kl. 8c

 

Uczniowie klas 4a, 6e, 7d i 8a mieli okazję wziąć udział w konkursie „Prace plastyczne zainspirowane utworami polskich pisarzy”. Wykonywali prace, odnosząc się do utworów poetyckich, dramatycznych, epickich; w tym  baśni, dzieł Jana Lechonia, Adama Mickiewicza, Stanisława Lema czy Juliusza Słowackiego.

 Laureatami konkursu zostali:

 Kinga Krupa, kl. 7d ( na podstawie wiersza Jana Lechonia),

 Filip Piłat, kl. 4a (Świat w XXV wieku),Jakub Dolak, kl. 7d ( na podstawie „Dziadów”, cz. II),

 Antonina Przybycień, kl. 7d ( na podstawie Dziadów”, cz, II),

 Łukasz Pawłowski, kl. 6e ( na podstawie „Bajki o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła”).

 

W ramach obchodów Miesiąca Języka Ojczystego uczniowie z klasy 6a rozpoczęli pracę nad e-gazetką „Stefanki”. Pierwszy numer ukazał się 8 marca z okazji Dnia Kobiet.

Główne cele tego projektu to: poznanie technik dziennikarskich, współpraca uczniów z różnych klas, nauczycieli i opiekunów, nabycie umiejętności informatycznych zamieszczania i udostępniania informacji. Poprzez swoje działania młodzi redaktorzy chcą pokazywać osiągnięcia uczniów naszej szkoły (konkursy, wywiady, ciekawostki), współtworzyć wizerunek szkoły w środowisku lokalnym.

Są to początki działań dziennikarskich, dlatego uczniowie klasy 6a wraz z wychowawczynią zapraszają do współpracy całą społeczność naszej szkoły.

Kolejny projekt przygotowali uczniowie z klasy 6b, w setną rocznicę  urodzin wybitnego futurologa Stanisława Lema. Projekt ten nawiązywał do fantastyczno-naukowej twórczości pisarza, a w szczególności do wybranych „Bajek Robotów". Projekt edukacyjny, czyli padlet „KYBERA WITA ZIEMIAN”, został założony na platformie internetowej www.padlet.com, a uczniowie sukcesywnie go rozbudowują. Padlet jest wirtualną tablica, na której uczniowie mogą gromadzić różnego rodzaju materiały cyfrowe w ramach określonego tematu. Projekt edukacyjny uczniów klasy 6b jest dostępny dla społeczności naszej szkoły pod poniższym linkiem:

https://padlet.com/dorotaherda/ec8ky6ngjvsqgcoc

Mamy nadzieję, że będzie on dodatkowym źródłem informacji dla wszystkich miłośników literatury science fiction.

Z kolei uczniowie klas 5a, 6d i 7f w ramach Miesiąca Języka Ojczystego uczestniczyli w lekcjach, na których poznali historię powstania języka polskiego, były też gry i zabawy językowe. Wśród atrakcji znalazły się: kalambury, wykreślanki, labirynty, zadania ortograficzne, palindromy i ulubione przez uczniów łamańce językowe. Uczniowie na tę okazję przygotowali okazjonalne koszulki oraz stworzyli memy, nawiązujące do lektur szkolnych oraz zasad ortograficznych. Jeden z uczniów przygotował quiz ortograficzny.

Poniżej przykładowe wytwory uczniów:

Te różnorodne akcje prowadzone w ramach Miesiąca Języka Ojczystego pozwoliły zainteresować naszą młodzież poprawnością i kulturą języka polskiego, spopularyzować i poszerzyć wiedzę o polskich twórcach i ich dziełach, rozwinąć kreatywność i umiejętność wyrażania własnych emocji.

Pragniemy podziękować wszystkim uczniom za aktywne włączenie się w zaproponowane przez nas działania. Dziękujemy za zaangażowanie i gratulujemy wszystkim nagrodzonym.

Organizatorki poszczególnych konkursów powiadomią laureatów o terminie i miejscu odbioru nagród. Dziękujemy Szkolnej Radzie Rodziców za sfinansowanie nagród rzeczowych.

 

Organizatorki: Iwona Karabela, Jolanta Markuszewska, Wiesława Sudy, Anna Rosińska-Stola, Marta Sołdaj, Monika Wnuk, Dorota Herda, Anna Gucma, Katarzyna Pękala, Ewa Majchrzak.

 

redaguje Rafał Pastwa  © 2021